چگونه اولین وب سایت موفق خود را برنامه ریزی کنیم

چگونه اولین وب سایت موفق خود را برنامه ریزی کنیم

سایمون استرن.

دیروز

برنامه ریزی یک وب سایت جدید می تواند هیجان انگیز و – اگر شما هم شبیه من هستید – کمی دلهره آور باشد. چه یک فریلنسر باتجربه باشید، چه تیمی از توسعه دهندگان سرسخت، یا یک صاحب کسب و کار کوچک، یک برنامه خوب ساختار یافته برای موفقیت بسیار مهم است.

چگونه اولین وب سایت موفق خود را برنامه ریزی کنیم.

در این پست، من از تجربیاتم به شما بهره می‌برم و شما را در مراحل اساسی برنامه‌ریزی یک پروژه طراحی وب راهنمایی می‌کنم و اطمینان می‌دهم که با پای درست شروع کرده‌اید و به یک محصول نهایی موفق ادامه می‌دهید.

اهداف و اهداف خود را مشخص کنید

خوب، اول از همه: قبل از شروع هر کار طراحی یا توسعه، کاملاً ضروری است که درک روشنی از معنای موفقیت برای شما داشته باشید. آیا به دنبال افزایش فروش، بهبود آگاهی از برند یا ارائه اطلاعات به مخاطبان خود هستید؟

اهداف SMART را تعیین کنید

تقسیم اهداف به اهداف SMART به نظر من مفید است. SMART مخفف عبارت خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع است. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کنید تا اینکه در پروازهای فانتزی حرکت کنید.

  • خاص: اهداف خود را با دقت مشخص کنید. به عنوان مثال، «افزایش فروش آنلاین 20 درصد در سال آینده» یا «دسترسی به صفحه 1 در Google».
  • قابل اندازه گیری: اطمینان حاصل کنید که می توانید اهداف خود را با معیارها یا نقاط داده ردیابی کنید. از تجزیه و تحلیل وب سایت می توان برای نظارت بر ترافیک و ردیابی فروش داخلی برای نظارت بر درآمد استفاده کرد.
  • قابل دستیابی: هیچ فایده ای ندارد که بگوییم، “ما می خواهیم تا پایان سال آمازون شویم.” اهداف شما باید با توجه به منابع و چارچوب زمانی شما واقع بینانه و قابل دستیابی باشد.
  • مربوط: اطمینان حاصل کنید که اهداف شما با اهداف کلی کسب و کار شما هماهنگ است و برای موفقیت شما ضروری است. یک وب سایت افسانه ای بی معنی است اگر از رشد شما پشتیبانی نکند.
  • به موقع: برای اهداف خود ضرب الاجل تعیین کنید تا پروژه را در مسیر خود نگه دارید و شتاب را حفظ کنید.

یک استراتژی توسعه دهید و به آن پایبند باشید.

بر اساس اهداف SMART خود، استراتژی ها و اقدامات لازم برای دستیابی به آنها را مشخص کنید. این می تواند شامل بهبود ناوبری وب سایت برای UX (تجربه کاربر) بهتر، بهینه سازی سئو برای افزایش دید، یا ایجاد محتوای قانع کننده برای جذب بازدیدکنندگان باشد. در واقعیت، احتمالاً به معنای همه اینها و بیشتر است.

پیشرفت پروژه خود را در برابر اهداف SMART خود نظارت کنید. وقتی می بینید که شروع به واگرایی کرده اید، وقت آن است که دوباره برنامه را مرور کنید.

مخاطبان و رقبای خود را درک کنید

درک مخاطبان برای طراحی وب سایتی که به طور موثر نیازهای آنها را برآورده می کند بسیار مهم است.

مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

مشخص کنید که کاربران اصلی وب سایت شما چه کسانی خواهند بود. سن، جنسیت، مکان، علایق، تحصیلات و نیازهای خاص را در نظر بگیرید.

پرسونای دقیق برای کاربران معمولی خود ایجاد کنید. اطلاعاتی در مورد جمعیت شناسی، رفتارها، انگیزه ها و چالش های آنها درج کنید. پرسوناها باید نشان دهنده انواع مختلف کاربرانی باشند که از وب سایت شما بازدید می کنند. پرسوناها تست را با کاربران واقعی جایگزین نمی‌کنند، اما زمانی که هنوز چیزی برای آزمایش ندارید، مکانی عالی برای شروع هستند.

انجام تجزیه و تحلیل رقبا

مطالعه کسب و کارهای موفق در زمینه شما گاهی اوقات می تواند در مورد بازار و نحوه موفقیت در آن، به عنوان تجزیه و تحلیل مشتریان، اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

  • رقبای تحقیق: وب سایت های رقبای مستقیم خود را شناسایی و بررسی کنید.
  • وب سایت های آنها را تجزیه و تحلیل کنید: به نقاط قوت و ضعف این وب سایت ها توجه کنید. چه سبکی را در پیش گرفته اند؟ از چه عناصر طراحی استفاده می کنند؟ لحن صدای مطالب آنها چگونه است؟ چه عملکردی دارند؟ برداشت کلی شما از UX چیست؟
  • شناسایی فرصت های تمایز: تعیین کنید که چگونه وب سایت شما می تواند متمایز شود. به دنبال شکاف های موجود در بازار باشید که وب سایت شما می تواند آن ها را پر کند و پیشنهادات ارزش منحصر به فردی را که می توانید ارائه دهید.

با استفاده از بینش مخاطبان و تجزیه و تحلیل رقبا، در مورد ویژگی های کلیدی و انواع محتوایی که وب سایت شما ارائه می دهد تصمیم بگیرید. این موارد را بر اساس آنچه که به طور موثر نیازهای کاربران شما را برآورده می کند و سایت شما را در بازار متمایز می کند، اولویت بندی کنید.

استراتژی خود را بسازید

تحقیقات و تصمیمات خود را در یک سند استراتژی جمع آوری کنید. این سند به عنوان یک مرجع در طول فرآیند طراحی عمل می کند و اطمینان حاصل می کند که وب سایت شما نیازهای مخاطب هدف شما را برآورده می کند و از رقبا متمایز است.

  • ایجاد یک استراتژی محتوا: برنامه ریزی کنید که به چه نوع محتوایی نیاز دارید، مانند متن، تصاویر، ویدیوها یا اینفوگرافیک. لحن صدایی را در نظر بگیرید که با مخاطبان شما طنین انداز می شود و شروع به ترسیم یا پیش نویس مطالب برای صفحات کلیدی خود کنید.
  • برنامه ریزی برای سئو: بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد. از تحقیقات کلمات کلیدی برای هدایت تولید محتوای خود استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که ساختار و کد وب سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است. این امر به رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو کمک می کند و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می کند.
  • ساختار سایت خود را ترسیم کنید: با ایجاد یک نقشه سایت شروع کنید که تمام صفحاتی را که قصد دارید اضافه کنید و نحوه ساختار آنها را مشخص می کند. به سفری که می‌خواهید بازدیدکنندگان انجام دهند و اینکه چگونه می‌توانید ناوبری را بصری کنید، فکر کنید.
  • طراحی برای قابلیت استفاده و دسترسی: اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای پیمایش آسان است، به خوبی در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف کار می کند و استانداردهای دسترسی را رعایت می کند تا برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده باشد.
  • پشته فناوری خود را انتخاب کنید: در مورد فناوری هایی که به وب سایت شما قدرت می بخشد تصمیم بگیرید. این شامل انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)، مانند وردپرس، دروپال، یا یک راه حل سفارشی، و انتخاب زبان‌ها و فریم ورک‌های برنامه‌نویسی front-end و back-end است که به بهترین وجه با نیازهای پروژه شما مطابقت دارند.

اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید، اکنون وقت آن است که از متخصصان کمک بگیرید. حتی اگر یک طراح باتجربه باشید، اجرای ایده‌های خود از کنار یک توسعه‌دهنده ضرری ندارد – فناوری جدید همیشه به بازار می‌آید، و ممکن است راه‌حل خوبی وجود داشته باشد که شما از آن آگاه نبودید.

یک جدول زمانی و بودجه تنظیم کنید

برای ساده کردن برنامه ریزی پروژه خود، مطمئن شوید که یک جدول زمانی و بودجه تعیین کرده اید.

ضرب الاجل های واقع بینانه تعیین کنید:

  • پروژه را به فازهایی تقسیم کنید (به عنوان مثال، طراحی، توسعه، تولید محتوا).
  • با توجه به پیچیدگی و منابع موجود، یک ضرب الاجل واقعی برای هر مرحله تعیین کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هر مهلت با اهداف کلی پروژه شما برای یک جدول زمانی منسجم مطابقت دارد.

بودجه دقیق ایجاد کنید:

  • تمام اجزای پروژه، از جمله طراحی، توسعه، ایجاد محتوا، و هر گونه خدمات شخص ثالث ضروری را به صورت جزئی در نظر بگیرید.
  • هزینه هر عنصر را بر اساس قیمت‌ها، پروژه‌های گذشته یا استانداردهای صنعتی تخمین بزنید.
  • بودجه را برای هزینه های غیرمنتظره اختصاص دهید تا از اضافه شدن بودجه جلوگیری کنید.
  • با پیشرفت پروژه، بودجه را بررسی و تنظیم کنید تا در مسیر خود باقی بمانید.

با تمرکز بر این نکات، کنترل بر جدول زمانی و امور مالی پروژه خود را حفظ خواهید کرد و راه را برای تکمیل موفقیت آمیز هموار می کنید.

نتیجه

راه‌اندازی یک وب‌سایت آسان است، اما راه‌اندازی یک وب‌سایت موفق که بودجه شما را خدشه‌دار نمی‌کند، کمی پیچیده‌تر است. این فرآیند نیازمند نظم و انضباط برای برداشتن گام های استراتژیک لازم برای ایجاد وب سایتی است که با اهداف کلی کسب و کار شما همسو باشد.

با یک تعریف واضح از اهداف شروع کنید. از رویکرد اهداف SMART برای ایجاد یک پایه قوی استفاده کنید. اگرچه ممکن است در طول پروژه به انعطاف‌پذیری نیاز داشته باشید، اما شروع با یک ساختار رسمی شما را روی پای راست قرار می‌دهد.

درک مخاطبان و نیازهای آنها در ایجاد وب سایتی که به نظر آنها مفید باشد، بسیار مهم است. ساختار سایت و پشته فناوری شما باید از ارائه این بینش ها پشتیبانی کند. درست انجام دهید و نه تنها کاربران جدیدی خواهید داشت، بلکه کاربران قدیمی را نیز حفظ خواهید کرد.

و البته، برنامه ریزی دقیق در مورد جدول زمانی و بودجه تضمین می کند که هیچ چیز از کنترل خارج نمی شود.

این رویکرد جامع تضمین می کند که وب سایت شما جذاب به نظر می رسد و به طور موثر اهداف تجاری و نیازهای کاربر را برآورده می کند.

سایمون استرن

Simon Sterne نویسنده کارکنان WebdesignerDepot است. او به فناوری، وردپرس و همه چیز UX علاقه دارد. در اوقات فراغت از عکاسی لذت می برد.

]
منبع: https://www.webdesignerdepot.com/plan-your-first-successful-website/