نحوه نوشتن محتوای وب شگفت انگیز

نحوه نوشتن محتوای وب شگفت انگیز

لوئیز نورث.

17 آوریل 2024

نوشتن برای وب با همه فرمت های دیگر متفاوت است. ما معمولاً در وب به عمق واقعی نمی خوانیم. ما اسکن می خوانیم.

نحوه نوشتن محتوای وب شگفت انگیز

چرا خواندن در وب را اسکن می کنیم؟ به احتمال زیاد به دلیل اضافه بار اطلاعات. ما می دانیم که اطلاعات مورد بررسی قرار نگرفته است، به علاوه می دانیم که میلیون ها منبع دیگر در دسترس ما هستند.

برای سال‌ها، طراحان روی خوانایی‌تر کردن متن‌های آنلاین تمرکز کرده‌اند و هیچ چیز جواب نداده است. پس شاید وقت آن رسیده است که متنی را که اسکن شده است بپذیرید و به جای دنبال خواندن عمیق، متنی را بپذیرید که اسکن شده است.

Scannable Text چیست؟

مطالعات ردیابی چشم در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 نشان داد که از هر 5 کاربر، 4 کاربر به جای خواندن کامل، یک صفحه وب را اسکن می کنند. اکنون که وب رواج بیشتری دارد و کاربران به رسانه‌های دیجیتال عادت کرده‌اند، بسیاری از این تحقیقات رد شده‌اند.

و با این حال، اسکن یک صفحه همچنان محتمل‌ترین راه برای نزدیک شدن به متن در وب است – شاید این یک پیش‌گویی خود تحقق‌بخش باشد، یا شاید این روشی است که چشم انسان ترجیح می‌دهد کار کند. آنچه ما می دانیم این است که کاربران صفحات وب را در الگوهای متمایز اسکن می کنند:

  • الگوی F – کاربران ابتدا در یک حرکت افقی در بالای قسمت محتوا مطالعه می کنند و نوار بالای F را تشکیل می دهند. سپس صفحه را کمی پایین می آورند و در یک حرکت افقی دوم که معمولاً کوتاهتر از اول است می خوانند. نوار پایینی F. در نهایت، سمت چپ محتوا را به صورت عمودی اسکن می کنند. این الگو به این دلیل به وجود می آید که کاربران اغلب می خواهند به سرعت اطلاعات مفید، خواندن سرفصل ها و آغاز پاراگراف ها را در حالی که از بلوک های بزرگ متن عبور می کنند، بیابند.
  • الگوی کیک لایه ای – کاربران به عناوین و زیرعنوان ها نگاه می کنند در حالی که اساساً متن بین آنها را نادیده می گیرند. الگوی لایه کیک به این دلیل نام خود را گرفته است که اسکن بصری شبیه نگاه کردن به لایه‌های مختلف کیک است – چشم‌ها به صورت افقی در سراسر صفحه حرکت می‌کنند و بر روی “لایه‌های” متنی ارائه شده توسط عنوان‌ها تمرکز می‌کنند. این روش به کاربران امکان می‌دهد به سرعت ساختار محتوا را ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند که کدام بخش‌ها ارزش خواندن عمیق‌تری دارند.
  • الگوی خالدار – کاربران به طور انتخابی صفحات وب را برای کلمات کلیدی خاص، اعداد یا عناصر بصری متمایز اسکن می کنند. مشخصه این الگو این است که چشم‌های خواننده به دور صفحه می‌چرخند، بر روی آن فرود می‌آیند و بخش‌های خاصی از اطلاعات را تشخیص می‌دهند که به دلیل ارتباط، منحصربه‌فرد بودن یا تأکید بر طراحی، برجسته می‌شوند. در عمل، الگوی لکه‌دار اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران به دنبال پاسخ‌ها یا نقاط داده‌ای خاص هستند و از این رو، از بسیاری از محتوای اطراف چشم پوشی می‌کنند.
  • الگوی زیگزاگ – چشم های کاربران در یک صفحه وب به صورت مورب یا زیگزاگ به جلو و عقب حرکت می کنند. این الگو معمولاً در صفحات وب رخ می دهد که متن را با تصاویر یا سایر عناصر چندرسانه ای که به طور متناوب در طرفین مقابل صفحه قرار گرفته اند، ادغام می کنند. همانطور که کاربران از یک عنصر به عنصر دیگر اسکن می کنند، نگاه آنها به طور طبیعی یک مسیر زیگزاگی را دنبال می کند و از متن در یک طرف به یک تصویر در سمت دیگر و بالعکس حرکت می کند.
  • الگوی چمن زنی – کاربران محتوایی را اسکن می کنند که در یک ساختار شبکه ای یا جدول مانند سازماندهی شده است، که معمولاً شامل عناصر متنی و چند رسانه ای است. این الگوی اسکن شبیه مسیر رفت و برگشت است، شبیه به نحوه چمن زنی. کاربران از بالا سمت چپ شروع می‌کنند، به صورت افقی به سمت راست حرکت می‌کنند، سپس به خط زیر رها می‌شوند و دوباره از چپ به راست حرکت می‌کنند و به طور سیستماتیک منطقه را پوشش می‌دهند. این رویکرد سیستماتیک تضمین می‌کند که همه عناصر درون شبکه – اعم از تصاویر، ویدیوها یا بلوک‌های متنی – مشاهده می‌شوند.

نحوه نوشتن متن قابل اسکن

وب مملو از نمونه هایی از نحوه نوشتن متن عالی است که با مردم ارتباط برقرار می کند. راهنماهای سبک شرکتی منبع بسیار خوبی برای چگونگی جذب و حفظ توجه خواننده هستند.

  • پاراگراف ها را مختصر نگه دارید – با کوتاه نگه داشتن پاراگراف ها، نویسندگان می توانند بر روی یک ایده متمرکز شوند و هضم و حفظ اطلاعات را برای خوانندگان آسان تر کند. این مختصر همچنین به حفظ توجه خواننده کمک می کند و احتمال خستگی ذهنی یا کسالت را کاهش می دهد. پاراگراف های کوتاه یک چیدمان متن از نظر بصری جذاب ایجاد می کنند و بلوک های بزرگی از متن را می شکنند که می تواند برای خوانندگان ترسناک یا آزاردهنده باشد.
  • از انواع طول جملات استفاده کنید – ترکیب جملات بلند و کوتاه، ریتمی پویا ایجاد می کند که تعامل و درک خواننده را افزایش می دهد. جملات کوتاه می توانند تأثیر و وضوح را ارائه دهند و ایده های پیچیده را برای ارائه سریع و مؤثر نکات ساده ارائه دهند. در مقابل، جملات طولانی‌تر امکان بیان ظریف‌تری را فراهم می‌آورد، و نویسنده را قادر می‌سازد تا افکار پیچیده را توسعه دهد و ظرافت‌هایی را در استدلال یا توصیف منتقل کند. این تنوع در طول جمله مانع از یکنواخت شدن متن می شود.
  • نقاط گلوله را در خود جای دهید – نقاط گلوله به تجزیه داده‌ها یا ایده‌های پیچیده به قطعات قابل مدیریت و به راحتی قابل هضم کمک می‌کنند و درک و یادآوری نکات کلیدی را برای خوانندگان ساده‌تر می‌کنند.
  • از عناوین واضح استفاده کنید – با ارائه یک عکس فوری از آنچه هر بخش شامل. عناوین واضح به خوانندگان این امکان را می دهد که متن شما را اسکن کنند و اطلاعات خاص را به سرعت و به راحتی پیدا کنند. این امر به ویژه در اسناد طولانی‌تر که خوانندگان ممکن است به دنبال موضوعات خاصی باشند بدون اینکه بخواهند همه چیز را بخوانند بسیار ارزشمند است.

نتیجه

نوشتن موثر برای وب به معنای پذیرش واقعیتی است که بیشتر کاربران به جای خواندن عمیق آن را اسکن می کنند.

با درک و استفاده از الگوهای اسکن رایج مانند الگوهای F-pattern، لایه-کیک، خالدار، زیگزاگ و الگوهای چمن زنی، نویسندگان می توانند محتوای خود را متناسب با نیازهای یک محیط سریع و غنی از اطلاعات تنظیم کنند.

برای ایجاد متن قابل اسکن که با خوانندگان طنین‌انداز می‌شود، پاراگراف‌های کوتاه را ترکیب کنید، طول جملات را تغییر دهید، از نقاط گلوله استفاده کنید و عناوین روشن و آموزنده ایجاد کنید. این استراتژی‌ها نه تنها خوانایی را افزایش می‌دهند، بلکه تضمین می‌کنند که پیام‌های کلیدی حتی در یک اسکن سریع به طور موثر منتقل می‌شوند. این رویکرد به زمان و توجه خواننده احترام می گذارد و به عادت های اسکن آنها توجه می کند و در عین حال محتوایی را ارائه می دهد که هم در دسترس و هم جذاب باشد.

در نهایت، با انطباق با رفتارهای درونی کاربران وب، نویسندگان می‌توانند متون آنلاین مؤثرتر و جذاب‌تری تولید کنند که در یک چشم‌انداز دیجیتال شلوغ برجسته شود.

لوئیز نورث

لوئیز نویسنده کارکنان WebdesignerDepot است. او در کلرادو زندگی می کند، مادر دو سگ است و زمانی که نمی نویسد پیاده روی و داوطلب شدن را دوست دارد.

]
منبع: https://www.webdesignerdepot.com/write-web-content/