ژاپن، کنسول روسیه را اخراج می‌کند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو نیوز، «یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن گفت: ژاپن روز سه شنبه به کنسول روسیه مستقر در شمال ژاپن دستور داد تا ظرف شش روز، به تلافی اخراج یک دیپلمات ژاپنی توسط مسکو در ماه گذشته، این کشور را ترک کند.

وی از ارائه جزئیات در مورد کنسول روسیه خودداری کرد.

هایاشی به خبرنگاران گفت: وزارت وی پس از اینکه سرویس امنیت فدرال روسیه، کنسول ژاپن در ولادی وستوک را برای چند ساعت به اتهام جاسوسی بازداشت و از کشور اخراج کرد، کنسول روسی در سرکنسولگری روسیه در ساپورو، غیرضروری دانسته شد.

به گفته هایاشی، مقامات روسی در طول بازداشت با موتوکی با خشونت رفتار کرده اند، از جمله بستن چشم بند و استفاده از مهار فیزیکی، هر چند او هیچ عمل غیرقانونی انجام نداده است.

هایاشی گفت: تاکئو موری معاون وزیر امور خارجه، میخائیل گالوزین سفیر روسیه در ژاپن را به وزارتخانه احضار کرد تا مسکو را از اقدام متقابل توکیو مطلع کند.

کنسول ژاپن تاتسونوری موتوکی، هفته گذشته پس از لغو اجازه اقامت توسط وزارت خارجه روسیه به کشور بازگشت.

این اقدام دیپلماتیک در حالی صورت می گیرد که ژاپن به کشورهای غربی در اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین پیوسته است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84904265/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%B3%D9%88%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

هایاشی بازداشت و بازجویی روس ها از کنسول ژاپن را «نقض آشکار و جدی” قوانین بین المللی» و «بسیار تاسف برانگیز» خواند و افزود که این رفتار غیر قابل باور است.

در ۲۶ سپتامبر (۴ مهر ماه)، سرویس امنیت فدرال روسیه موتوکی را متهم کرد با به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده در ازای دریافت پول، جاسوسی کرده است و به او دستور داد ظرف ۴۸ ساعت کشور روسیه را ترک کند.