چین: هرگز بدنبال سلطه‌جویی نبوده و نیستیم/ صلح مهم‌ترین خواسته ماست

نخست وزیر گینه نو نیز گفت با رهبری شگفت انگیز شی جینپینگ چین به موفقیت های بی نظیری دست یافته و حدود 100 میلیون شهروند چینی از فقر خارج شدند. وی با تبریک برای انتخاب مجدد رئیس جمهوری چین در سمت دبیرکلی حزب کمونیست و کمیته مرکزی این کشور گفت روابط دوستانه گینه نو با چین بی زمان است و از سرمایه گذاری شرکت های چینی در کشورش و تقویت همکاری استقبال کرد. 

وی در دیدار با جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در حاشیه بیست و نهمین اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه ( اپک) ابراز امیدواری کرد با هماهنگی نزدیک با نیوزیلند به توسعه صلح و ثبات، همکاری و توسعه به شکل مشترک در کشورهای اقیانوسیه بپردازند. 

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری « شینهوآ » شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در دیدار با سران منطقه هند-اقیانوسیه با تاکید بر ضرورت صلح در منطقه گفت سیاست چین در برابر کشورهای منطقه اقیانوسیه همواره با هدف ترغیب به صلح، همکاری و توسعه بوده است.

رئیس جمهوری چین برای شرکت در این اجلاس از سوی « پرایوت چان اوچا » نخست وزیر تایلند مورد استقبال گرم قرار گرفت. 

او همچنین افزود از سیاست یک چین واحد  و حفظ تمامیت ارضی این کشور پشتیبانی می کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84947382/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%87

او با اشاره به این که اکنون دنیا وارد مقطع تاریخی دیگری شده است بر اهمیت منطقه آسیا-اقیانوسیه و همچنین بر لزوم پیروی از روح خانواده آسیا-اقیانوسیه و مراقبت از یکدیگر مانند مسافرانی که در یک قایق نشسته اند تاکید کرد و خواستار حرکت رو به جلو جامعه آسیا-اقیانوسیه با هدف آینده ای مشترک شد. 

از سوی دیگر نخست وزیر نیوزیلند نیز با اشاره به روابط تاریخی و دوستی طولانی مدت با چین گفت با وجود تاثیرات همه گیری ویروس کرونا دو کشور روابط خود را حفظ کردند. دو طرف باید از فرصت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک با هم استفاده کرده و به تقویت همکاری بپردازند. 

علاوه بر این شی جینپینگ دیداری جداگانه با « جیمز ماراپ » نخست وزیر گینه نو در حاشیه این اجلاس انجام داد و تصدیق کرد چین آماده ارتقا و تقویت در سطوح بالا به شکل مشترک با درنظر گرفتن منافع مشترک هر دو کشور است. 

رئیس جمهوری چین همچنین خواستار عمیق تر کردن همکاری ها و تبادلات در زمینه های مختلف از جمله تجارت، اقتصاد و علم و تکنولوژی میان دو کشور شد. 

وی در بیست و نهمین اجلاس همکاری اقتصادی کشورها آسیا- اقیانوسیه در تایلند خطاب به رهبران کشورهای شرکت کننده گفت : « منطقه آسیا-اقیانوسیه خانه ماست و به همان اندازه قدرت ما برای رشد اقتصادی جهانی است.» 

او در این دیدار تاکید کرد چین هیچ کشور سومی را در منطقه اقیانوسیه هدف قرار نداده است و نخواهد داد و هرگز هیچگونه مقاصد رقابت ژئوپولتیکی نداشته است. وی افزود در ارتباط با کشورهای منطقه اقیانوسیه برای رشد روابط دوستانه، چین به تمامی تعهداتش بر پایه احترام متقابل و همکاری برد-برد عمل می کند. 

وی همچنین خاطرنشان کرد نیوزیلند چین را کشوری مهم و کلیدی در آینده توسعه جهان می داند.