نگاه رسانه‌های چینی به سفر بایدن؛ گدایی نفت و شکست در روند مذاکرات سازش

از سوی دیگر وعده‌های عمل نشده آمریکا و حمایت یکجانبه از رژیم صهیونیستی علیه فلسطین نیز بر سفر او به سرزمین‌های اشغالی و فلسطینی و تلاش برای احیای مذاکرات سازش سایه انداخت.

روزنامه دولتی چاینا دیلی هم در سرمقاله خود در این رابطه تاکید کرد که خاورمیانه دیگر اولویت واشنگتن نیست و اگر فوریت جهش قیمت‌های انرژی و افزایش تورم در آمریکا نبود، بایدن احتمالا سفری به این منطقه هم نداشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84823172/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D9%88-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA

جهش قیمت انرژی باعث شد تا جو بایدن حتی وعده انتخاباتی خود درباره عربستان سعودی و نقش محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در قتل فجیع جمال خاشقچی را کنار گذاشته و بپذیرد که دیداری دو جانبه نیز با ولیعهد عربستان داشته باشد. این موضوع موجی از انتقادها را علیه واشنگتن در پی داشته است.

امانوئل ناون کارشناس روابط بین‌الملل در دانشگاه تل آویو هم به خبرگزاری شینهوا گفت: با تداوم بن بست در مذاکرات احیای برجام، آمریکایی‌ها می‌خواهند این پیام را به متحدان خود بدهند که آنها، کسانی نیستند که درها را به روی احتمال توافق با ایران بسته‌اند بلکه این خود ایرانی‌ها هستند.

تلویزیون ملی چین(سی سی تی وی) با اشاره به سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی نوشت: این سفر نمی‌تواند به عنوان پنجره‌ای برای «گشایش عملی» در روند صلح خاورمیانه عمل کند.

وی تصریح کرد: مساله واقعی کاری است که آمریکا قصد دارد درباره ایران انجام دهد که تل آویو نیز بسیار درباره آن نگران است. ما می‌دانیم که اختلافاتی بین آمریکا و اسرائیل درباره این موضوع وجود دارد.

لی شائوسیان، مدیر مؤسسه مطالعات عربی چین در دانشگاه نینگ‌شیا هم در گفت‌وگو با این رسانه چینی تاکید کرد که سفر بایدن به خاورمیانه برای مقابله با نفوذ «ابتکار کمربند و راه» چین و ترویج «استراتژی اقیانوس هند و آرام» آمریکا است.

این سفر در حالی انجام شده که شماری از اختلافات عمیق بین آمریکا و متحدان آن با چین، روسیه و ایران بر سر بازگشت واشنگتن به تعهداتش در برجام، تداوم جنگ اوکراین و جهش قیمت‌های نفت و انرژی در بازارهای بین‌المللی، رشد نرخ تورم در آمریکا و کشورهای متحد آن وجود دارد.

سی سی تی وی در تحلیل دیگری با اشاره به مقاله نهم ژوییه بایدن در روزنامه واشنگتن‌پست که این سفر را برای امنیت آمریکا و رقابت با چین بسیار مهم ارزیابی کرده بود، به شدت از «موضع ضد چین» رییس جمهور آمریکا انتقاد کرد.

افراییم اینبار رییس موسسه استراتژی و امنیت دانشگاه بیت‌المقدس در گفت‌وگو با این شبکه تاکید کرد که هدف اصلی بایدن از سفر به منطقه، اطمینان حاصل کردن از دسترسی به منابع انرژی است زیرا که واشنگتن با مشکل تورم داخلی و جهش قیمت‌های نفت روبه‌روست.

شبکه ماهواره‌ای شنژن چین هم در گزارشی درباره نیاز بازار انرژی به نفت خاورمیانه، سفر بایدن را «گدایی انرژی» توصیف کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، جو بایدن برای اولین بار از زمان بدست گرفتن قدرت و به عنوان رییس جمهور به سرزمین‌های اشغالی، سرزمین‌های فلسطینی، عربستان سعودی و امارات سفر کرده است.