غروب دلار آمریکا به روایت رسانه چینی

به گفته اقتصاددان های روسی، این اقدام شجاعانه به سرعت به تثبیت ارزش روبل کمک و تاثیر منفی تحریم های غربی را خنثی می کند.

فدرال رزرو آمریکا تنها به منافع آمریکا و سرمایه گذاران وال استریت اهمیت می دهد، به طوری که بانک مرکزی آمریکا در سال های گذشته مرتبا سیاست پولی اش را تغییر داده و فراز و نشیب های بسیاری در چرخه نقدینگی و بحران تورمی ایجاد کرده است.

اقدام نوآورانه و متهورانه روسیه در تثبیت پول رایج خود در شرایط دشوار، سایر دولت ها را به دنبال کردن این مسیر سوق داده است.

از اینرو، تحریم های بی سابقه غرب علیه روسیه از جمله اعمال محدودیت بر بانک مرکزی این کشور، در حال حاضر به طور فزاینده ای سلطه دلار آمریکا را کاهش می دهد و ممکن است به شکل گیری یک سیستم پولی بین المللی یکپارچه تر منتهی شود.
اهمیت تلاش مسکو برای دلارزدایی این است که این اقدام، ریشه ای ترین تمهید در زمینه دلارزدایی است که از سوی یک کشور مستقل در پیش گرفته می شود.
روسیه نه تنها اقدامات دلارزدایی را در داخل انجام داده، بلکه تمهیدات سختی در آزمایش سیستم تبادل اطلاعات مالی اش اتخاذ کرده است.
صندوق بین المللی پول چندی پیش گزارش داد که سهم دارایی های دلاری آمریکا در میان ذخایر ارز خارجی بانک های مرکزی جهانی در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰ تا ۵۹ درصد کاهش یافته است.
آمار و ارقام این صندوق حاکی است که این میزان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تا ۵۸.۸۸ درصد افت داشته است.

از آنجا که بحران ملی جهانی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ از آمریکا نشات گرفت و به سرعت به یک فاجعه جهانی تبدیل شد، یک سونامی اقتصادی را ایجاد کرد که همه کشورها و مناطق را در بر گرفت، لذا دولت ها و بانک های مرکزی بیشتری شروع به کشف راه هایی برای فاصله گرفتن از سیستم پرداخت و تسویه دلار برآمدند.
اما این بار، روسیه می خواهد کاری متفاوت انجام دهد. مسکو مصمم است یک ضد حمله علیه تحریم های غرب و سیستم مالی جهانی دلار محور به راه اندازد.
مسکو از همه کشورهای غیردوست که تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده اند، خواسته است پول خرید سوخت شان را به روبل روسی پرداخت کنند.

تسلط چندین دهه ای دلار، آمریکا را در موقعیتی برای دیکته کردن اصول تجارت جهانی و امور مالی برای ۷۰ سال گذشته قرار داده اما اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84853178/%D8%BA%D8%B1%D9%88%D8%A8-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C

افزایش سریع و بی وقفه نرخ بهره آمریکا از سوی فدرال رزرو، جرقه خروج سرمایه از کشورهای در حال توسعه را زده و اغلب منجر به عدم پرداخت بدهی خارجی و فروپاشی اقتصاد بازارهای نوظهور شده است.
در دهه های گذشته، جهان شاهد مشکلاتی بوده است به طوری که مکزیک، آرژانتین، تایلند، کره جنوبی، یونان، ترکیه و سریلانکا با مشکلات اقتصادی بزرگی به واسطه سیستم مالی جهانی دلار محور مواجه شده اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه چینی گلوبال تایمز، این تصور که آمریکا ممکن است در جهت تصاحب دارایی های کشورهایی که از دستورات واشنگتن سرباز می زنند حرکت کند، واقعا نگران کننده است و اکنون کشورهای بیشتری به سمت و سوی تنوع بخشیدن دارایی های ذخیره ای خود به غیر از دلار آمریکا گام بر می دارند.

در سال های اخیر، با افزایش قدرت نظامی گری دلار و تمایل واشنگتن به استفاده از دلار برای تحریم کشورهای به اصطلاح سرکش از منظر آمریکا، بسیاری از کشورها در سراسر جهان بیدار شده اند و شروع به تجربه تجارت با ارزهای ملی خود و استفاده از دیگر روش های پرداختی و همچنین سیستم های تسویه تجاری به غیر از کد سوئیفت که عمدتا در اختیار دولت آمریکاست، کرده اند.

عامل مهم دیگری وجود دارد که باعث می شود کشورهای بیشتری برای دلارزدایی تلاش بیشتری کنند.

اکنون گزارش های خبری حاکی است که کشورهای عضو بریکس درتلاشند تا در زمینه تعمیق تجارت با ارزهای رایج خود بحث و تبادل نظر داشته باشند.