معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم توصیه هایی برای بهبود روابط علمی ارائه داد و اظهار داشت: برگزاری نشست های مشترک بین دو طرف در ایران و مالزی، بازدید از پارک های علم و فناوری، پروژه های مشترک بین دانشمندان ایرانی و مالزیایی و تبادل فناوری بین دو طرف، تبادل اعضای هیات علمی و دانشجو از اقدامات مفید در این زمینه است.
نظام ملی ارزیابی پژوهش در ایران
بعد از آیین امضای تفاهم نامه، نشست حکمرانی، رهبری و مدیریت در آموزش عالی با حضور محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، اعضای هیات علمی و متخصصان دیگری از نهادهای پژوهشی مربوط همچون مرشدی سیرت (Morshidi sirat) معاون رییس موسسه پژوهش آموزش عالی و محمد مفتاهو (Muhammad muftahu) مدیر موسسه پژوهش آموزش عالی مالزی برگزار شد.
آمادگی برای ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای مالزی
تاکید بر توسعه همکاریهای علمی با مالزی
وی در ادامه به تشریح قوانین اداره دانشگاهها در مالزی پرداخت و از طرح تحولی برای بهبود اداره آموزش عالی در این کشور سخن گفت.
همچنین عضو هیات علمی پژوهشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف در این نشست بر اساس مطالعه ای انجام شده به تشریح نظام ملی ارزیابی پژوهش در ایران پرداخت و اظهار داشت: سیستم های ارزیابی پژوهشی موضوعی تازه در آموزش عالی هستند که به اشکال مختلفی توسط مدیریت ها، دولت ها و غیره انجام می شود.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی امروز (یکشنبه) میزبان آیین امضای تفاهم نامه میان این موسسه و موسسه آموزش عالی (IPPTN) دانشگاه سینس مالزی (Sains) بود.
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: اگر بخواهیم حکمرانی به درستی اجرا شود علم باید قدرت باید یکی از اجزای اصلی حکمرانی باشد. تعامل یکی از موضوعات اصلی حکمرانی است این موضوع در زمینه های مختلف علمی و میان دانشجویان و اعضای هیات علمی مصداق دارد حکمرانی بسیار مهم است و همه جنبه های آموزش عالی را تحت تاثیر قرار می دهد و مهم است که راه هایی برای حکمرانی بهتر بیابیم. برای تحقق حکمرانی خوبی دانش به معنای واقعی در بدنه و ساختار حکومت نفوذ کند و کشور بر اساس آن اداره شود.
آیا دانش فقط وجه شناختی دارد یا غیرشناختی هم هست؟
علیباقر طاهرینیا افزود: حدود ۲ هزار مجله علمی در ایران چاپ می شود؛ از این تعداد ۲۰۰ نشریه معتبر بین المللی هستند. همچنین در پایگاه داده اسکوپوس در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷۸ هزار مقاله علمی چاپ شده است. تعداد اعضای هیات علمی در ایران نیز نزدیک به ۸۰ هزار نفر است و نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در ایران تحصیل می کنند.
وی به ارائه نمونه هایی در زمینه تولید داروهای بیماری های خاص پرداخت و گفت: با وجود تحریم های شدید و ظالمانه علیه ایران و مشکلاتی که این تحریم ها پدید آوردند، ما از آنها به عنوان فرصتی برای مستقل شدن و حل مشکلات استفاده می کنیم.
طاهرینیا خاطرنشان کرد: حقیقت علم فراتر از جغرافیا، زمان، جنسیت یک مفهوم است ولی وقتی می خواهد به عمل تبدیل شود فراتر از جغرافیا، زمان و جنسیت نیست و از این عوامل تاثیر می پذیرد. این وجه غیرشناختی علم است. برای اینکه همه دانسته های ما به عمل تبدیل شود، به عناصر غیرشناختی، مانند اراده، علاقه و باورمندی نیاز داریم.
معاون رییس موسسه پژوهش آموزش عالی مالزی توضیح داد: آموزش عالی طی سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۶ به عنوان ابزاری برای بازسازی جامعه دیده می شد، در سال های ۱۹۹۶ تا از ۲۰۰۴ آموزش عالی نقش وسیله ای برای توسعه سیاسی و اقتصادیاجتماعی داشت. همچنین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ به دلایل سیاسی دانشگاه ها از وزارت علوم مستقل شدند و آموزش عالی به عنوان ابزاز تقویت دیپلماسی دیده شد و تعداد دانشجویان خارجی در مالزی به شدت افزایش یافت اما بعد از بررسی ها متوجه شدیم آموزش عالی نوعی سرمایه گذاری است. در دوره ۲۰۱۳ تاکنون در حال تعیین جایگاه دانشگاه های مالزی در جهان هستیم.
سیرت به گران بودن تحصیلات عالیه در مالزی اشاره کرد و گفت: انواع مختلفی از دانشگاه ها در مالزی وجود دارند، اما تعداد دانشگاه های دولتی ۲۰ دانشگاه و دانشگاه خصوصی ۴۱۹ دانشگاه است. دانشگاه های بین المللی (خارجی) نیز در مالزی فعالیت میکنند. در مجموع هزینه آموزش عالی زیاد است و دانشگاه های دولتی باید دست کم ۴۰ درصد از بودجه را خود تامین کنند.
معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم نیز در این نشست به تشریح فعالیت های این مرکز در وزارت علوم پرداخت و با ارائه آماری در زمینه تولیدات علمی ایران گفت: ابران رتبه ۱۵ را در تولید علم در جهان دارد. جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان است و ۲ درصد علم جهان در ایران تولید میشود.
نجم الدین یزدی با مقایسه مفصل بین نظام های ارزیابی پژوهش در ایران، انگلیس و استرالیا توضیح داد: نظام ملی ارزیابی پژوهش در ایران چالش های دارد که شامل ارتقا یا جذب اعضای هیات علمی بر اساس فعالیت های پژوهشی، تامین مالی ملی پژوهش است و این موارد مانع از تعامل با دیگر ذی نفعان و در سطح بین المللی می شود، بنابراین باید این نظام بازطراحی شود.