تشدید تنش ها بین واشنگتن و پکن با استقرار بمب افکن‌های B-۵۲ در استرالیا

کارولین کندی سفیر آمریکا در استرالیا ضمن ادعای حمایت واشنگتن از صلح و ثبات در سراسر این منطقه از طریق دیپلماسی، گفتمان و بازدارندگی، افزود که منطقه هند- اقیانوسیه با تنش‌های فزاینده روبرو است و آمریکا با شرکا و متحدان خود برای برقراری امنیت در این منطقه همکاری می‌کند.

هواپیماهای B-۵۲، بمب افکن‌های سنگین و دور بردی هستند که می‌توانند بر فراز اقیانوس عملیات نظارتی داشته باشند و همچنین عملیات ضد کشتی انجام دهند. این بمب افکن‌ها همچنین قابلیت حمل مهمات هسته‌ای و هدایت شونده دقیق را دارند. 

تنش‌های بین دو ابر قدرت از زمان سفر ماه اوت نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و سخنان ماه مه جو بایدن رییس جمهوری آمریکا درباره دفاع ارتش کشورش از تایوان در صورت حمله چین، آتشین تر شد، هر چند کاخ سفید بعدا موضع بایدن را تصحیح کرد.

در شرایط فعلی استقرار بمب افکن‌های هسته‌ای B-۵۲ در شمال استرالیا و انجام عملیات نظارتی در مجاورت منطقه تحت نفوذ چین می‌تواند تنش‌ها بین پکن و واشنگتن را به اوج خود برساند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84927273/%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%DA%AF%D8%AA%D9%86-%D9%88-%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%85%D8%A8-%D8%A7%D9%81%DA%A9%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-B-%DB%B5%DB%B2-%D8%AF%D8%B1

بر اساس گزارش تارنمای «فور کرنر»، وزارت دفاع آمریکا بودجه ۱۴.۴ میلیون دلاری برای عملیات اسکادران و نگهداری تاسیسات در پایگاه تیندال اختصاص داده است.

این تارنما با رجوع به اسنادی گزارش داده که این پروژه ملزم به حمایت از عملیات راهبردی و انجام تمرین‌های آموزشی ۱۵ روزه برای اسکادران‌های B-۵۲ در جریان فصل خشک در قلمرو شمالی استرالیا است.

مقام‌های کانبرا تایید کردند که این تعداد بمب افکن می‌تواند در پارکینگ هواپیماها در پایگاه نیروی هوایی تیندال مستقر شوند درحالیکه به گفته آنها این پایگاه هواپیماهای دیگری هم می‌تواند در خود جای دهد.    

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین امروز در گزارشی نوشت: یک پایگاه نیروی هوایی استرالیا در شمال این کشور فضایی را برای استقرار ۶ بمب افکن هسته‌ای B-۵۲ به عنوان بخشی از پروژه تحت حمایت مالی آمریکا فراهم کرده که احتمالا تنش‌ها با چین را شعله‌ور خواهد ساخت.

اسکات موریسون نخست وزیر سابق استرالیا در ماه سپتامبر سال گذشته فاش کرد که آمریکا حضور نظامی خود در منطقه را افزایش می‌دهد در حالیکه کانبرا ذیل توافق «آکوس» انتظار زیردریایی‌های هسته‌ای را می‌کشد.

استرالیایی ها اعلام کرده اند که این پروژه در مرحله طراحی است با اینحال هواپیماهای بمب افکن ایالات متحده از اوایل دهه ۱۹۸۰ به استرالیا پرواز می‌کردند و از سال ۲۰۰۵ در استرالیا آموزش‌هایی را انجام می‌دادند. 

دولت چین از موضع آمریکا در قبال تایوان (که پکن امیدوار است در نهایت به خاک سرزمین اصلی، بپیوندد) به عنوان تضعیف یکپارچگی حاکمیتی و سرزمینی، انتقاد و اعلام کرده که واشنگتن خواهان تضعیف نفوذ فزاینده پکن هم زمان با تلاش آن برای پیشی گرفتن از ایالات متحده به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان است.