انتقاد شدید هند از آلمان و آمریکا به دلیل دخالت در مسائل کشمیر

اسلام آباد ادعاهای هند را رد و کشمیر را منطقه مورد مناقشه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده در راستای قطعنامه‌های چند دهه اخیر سازمان ملل می‌نامد. پاکستان همچنین از طرف دیگر منطقه تقسیم شده به عنوان کشمیر تحت اشغال هند یاد می‌کند. هر دو کشور مدعی کل منطقه هستند و از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷، دو جنگ از سه جنگ خود را بر سر آن انجام داده‌اند. این اختلاف همچنان در مرکز تنش های دوجانبه دو همسایه آسیای شرقی است.

از زمان آخرین درگیری هند و پاکستان، آتش بس به طور موثر درگیری‌های نظامی مرگبار بین نیروهای هندی و پاکستانی در کشمیر را متوقف کرده است.

آریندام باغچی، نماینده وزارت امورخارجه هند، روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: اعتراض ما به سفر و دیدارهای سفیر آمریکا در پاکستان در جامو و کشمیر تحت اشغال پاکستان به طرف آمریکایی منتقل شده است.

وزارت خارجه پاکستان نیز روز یکشنبه در مقابل انتقاد هند از اظهارات زرداری و همتای آلمانی اش را رد کرد و آن را «احمقانه» خواند.

این اولین بار است که سفیر آمریکا به جایی سفر می‌کند که دهلی نو آن را بخشی جدایی ناپذیر از هند می‌داند و از آن به عنوان کشمیر تحت اشغال پاکستان یاد می‌کند.

دولت هند روز شنبه به شدت به اظهارات وزیر امورخارجه آلمان، در باره کشمیر اعتراض کرد و مدعی شد به شدت با هرگونه مداخله طرف ثالث در موضوعی که هند آن را یک موضوع دوجانبه با پاکستان می‌داند، مخالف است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «انکارهای توخالی و فرار از مسئولیت، دیگر راهبرد شیطنت آمیز هند را برای خودنمایی به عنوان «قربانی» تروریسم در حالی که تقصیرهای را فرافکنی می‌کند، نمی پوشاند.»

سفارت آمریکا به نقل از بلوم پس از بازدید از مکان‌های تاریخی کشمیر در توییتی نوشت: «مفتخرم که در اولین سفرم به AJK از مکان های دیدنی آنجا بازدید کردم.»

پاکستان معتقد است که تلاش‌های دوجانبه برای یافتن راه حل برای چندین دهه شکست خورده است و به دنبال مداخله سازمان ملل است.

به گزارش ایرنا از بی بی سی انگلیسی، جنجال زمانی بالا گرفت که دونالد بلوم سفیر آلمان در اسلام آباد، هفته گذشته سفری سه روزه به بخش تحت کنترل پاکستان در کشمیر، در منطقه تقسیم شده هیمالیا داشت. پاکستان از منطقه تحت کنترل خود به عنوان جامو و کشمیر آزاد یا AJK یاد می‌کند.

برخی از منتقدان در پاکستان معتقدند که تنش‌های دیپلماتیک بین هند و آمریکا بر سر واردات محصولات نفتی دهلی نو از روسیه ممکن است غرب را وادار به اعمال فشار سیاسی بر هند کرده باشد.

هند دو سوم کشمیر با اکثریت مسلمان را کنترل می‌کند و مابقی را پاکستان. دهلی نو در سال ۲۰۱۹ به وضعیت نیمه خودمختار بخش خود از منطقه هیمالیا پایان داد و آن را به دو منطقه اتحادیه تقسیم کرد تا مستقیماً توسط دولت فدرال کنترل شود.

این دیپلمات ارشد آلمانی در یک کنفرانس خبری مشترک با بلاول بوتو زرداری وزیر امورخارجه پاکستان، از توافق آتش‌بس کشمیر در فوریه ۲۰۲۱ میان کشورهای رقیب دارای سلاح هسته‌ای استقبال کرد و از هر دو طرف خواست تا بر اساس آن پیش بروند.

این وزارت خانه همچنین بار دیگر مقامات هند را به نقض گسترده حقوق بشر علیه مسلمانان کشمیری در سمت خود در منطقه تقسیم شده متهم کرد.

باغچی در بیانیه‌ای گفت: «همه اعضای جدی و وظیفه شناس جامعه جهانی نقش و مسئولیت دارند تا با تروریسم بین‌المللی به ویژه ماهیت فرامرزی آن مقابله کنند».

همان روز، آنالنا بائرباک وزیر امورخارجه آلمان، در حمایت از موضع اسلام آباد در مورد رقابت ارضی دو کشور، گفت که برلین در رابطه با تنش بر سر کشمیر احساس”نقش و مسئولیت” می‌کند.

این دیپلمات آمریکایی با مقامات ارشد جامو و کشمیر و همچنین نمایندگان دانشگاهی، تجاری، فرهنگی و جامعه مدنی این منطقه دیدار کرد.

واشنگتن به دلیل حمله به اوکراین در ماه فوریه، مسکو را تحریم و از ادامه خرید نفت هند از روسیه انتقاد کرده است. دهلی نو از اقدامات خود دفاع می‌کند و می‌گوید قیمت‌های روسیه در مقایسه با سایر منابع ارزان‌ترین هستند.

بائرباک گفت: «از همین رو، ما پاکستان و هند را تشویق می‌کنیم تا مسیر آتش‌بس و مسیر سازمان ملل را دنبال کرده و گفت‌وگوهای سیاسی و همچنین همکاری‌های سیاسی و عملی در منطقه را تقویت کنند».

قطعنامه سازمان ملل از هند می‌خواهد که اجازه رای‌گیری آزاد و بی‌طرفانه را بدهد تا کشمیری‌ها بتوانند سرنوشت منطقه را تعیین کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84907921/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D9%85%DB%8C%D8%B1

وی تاکید کرد که آلمان به شدت از مشارکت سازمان ملل برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای این مناقشه حمایت می‌کند.

هند قطعنامه ۱۹۴۸ سازمان ملل در مورد نقش سازمان های جهانی در کشمیر را نادیده می گیرد و خواهان حل و فصل توافقی مطابق با پیمان دوجانبه‌ی است که دو کشور در سال ۱۹۷۲ امضا کردند. این توافقنامه که به عنوان توافقنامه سیملا شناخته می‌شود، از دو کشور می‌خواهد که اختلافات خود را به صورت دوجانبه حل کنند.

زرداری در دیدار با بائربوک گفت: ما معتقدیم قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل باید در همه جا اعمال شود. 

سناتور مشاهد حسین از حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) که ریاست دولت ائتلافی در اسلام آباد را بر عهده دارد، می‌گوید که تنها حل و فصل مناقشه کشمیر می‌تواند “ثبات، صلح و امنیت پایدار” را در جنوب آسیا تضمین کند.

سفارت آمریکا پس از آن در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که سفر بلوم به منظور ارتقای “مشارکت آمریکا و پاکستان و برجسته کردن روابط عمیق اقتصادی، فرهنگی و مردمی دو کشور” طراحی شده است.

این بیانیه افزود که هند باید برای رسیدگی به نگرانی‌های معتبر جامعه بین‌المللی و اصلاح رفتار خود در کشمیر مسئولانه عمل کند.

پاکستان از سفر دیپلمات آمریکایی و اظهارات وزیر خارجه آلمان استقبال کرده است.

پاکستان در مقابل تحرکات یکجانبه هند را به شدت محکوم کرد و خواستار برگشت بی قید و شرط شرایط قبلی شد.