اشتیاق بایدن برای ملاقات با شی؛ اصول چین برای روابط با آمریکا چیست؟

بر اساس این گزارش، این مساله ناقص اصل چین واحد است. در این گزارش آمده است تنها در شرایطی مردم تایوان احساس امنیت و آرامش خواهند کرد که هر گونه تلاش برای به رسمیت شناخته شدن استقلال این جزیره متوقف شود.

در حاشیه این جلسات،   قرار است شی جین پینگ رییس جمهوری چین دیداری دو جانبه با  امانویل مکرون رییس جمهوری فرانسه، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا،  مکی سال رییس جمهوری سنگال، آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین و شمار دیگری از رهبران جهان داشته باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از گلوبال تایمز، قرار است اجلاس گروه ۲۰ از ۱۴ تا ۱۷ نوامبر(۲۶-۲۳  آبان ماه) در بالی و نشست  اپک از ۱۷ تا ۱۹ نوامبر(۲۸-۲۶ آبان ماه) در بانکوک برگزار شود.

بنظر می رسد به رغم ایجاد تغییر در نحوه چیدن کلمات، این سخنان معنای مشابه ای را در ذهن متبادر می سازد.

این اولین دیدار چهره به چهره روسای  جمهور چین و آمریکا از زمان به مسند قدرت نشستن بایدن به شمار می آید.

همچنین چین به عنوان کشوری که قاطعانه مسیر توسعه صلح را دنبال می کند، هیچ گونه تمایلی به درگیر شدن با هیچ کشوری را  ندارد.

بر اساس این گزارش، طرف آمریکایی پیش از برگزاری این دیدار دوجانبه با چین اطلاعاتی را از طریق مجاری مختلف به بیرون درز داده است. به عنوان مثال، آمریکا پیش تر پیشنهاد ایجاد چارچوب برای روابط با چین رو پیشنهاد کرده بود و اکنون تعیین سقف برای روابط را مطرح کرده است که بر اساس آن هر یک از طرفین باید خطوط قرمز خود را مشخص کنند.

در پایان تمایل چین برای بهبود روابط با آمریکا کاملا صادقانه است. همچنین چین قاطعانه خواستار حفظ منافع خود است و این مساله هرگز تغییر نخواهد کرد.

همچنین چین همواره روابط خود با آمریکا را مطابق با سه اصل احترام متقابل، همزیستی صلح آمیز و همکاری برد-برد مطرح کرده است. این موضع پکن در دیدار سران دو کشور نیز منعکس خواهد شد. امید آن می رود واشنگتن یک نگرش مسوولانه در خصوص توسعه منافه با پکن اتخاذ کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84939437/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

صرفنظر از اینکه چه مسائلی در این نشست ها مطرح خواهد شد، دیدار رهبران چین و آمریکا می تواند نقش مثبتی در کاهش تنشها میان دو طرف داشته باشد. در حال حاضر روابط چین و آمریکا به عنوان یکی از مهمترین روابط دوجانبه در جهان با مشکلات بی سابقه ای روبرو است. از دیگر سو نه تنها چین و آمریکا بلکه کل جهان نیز با فشار فزاینده و خطرات بالقوه روبرو هستند. این امر سبب شده است یک تمایل مشترک جهانی برای ترویج روابط میان چین و آمریکا برای برای بازگشت به مسیر قبلی وجود داشته باشد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا می گوید مساله تایوان در جریان دیدار رهبران دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته سالیوان مقامات تایوان از این مساله بسیار احساس امنیت و آرامش خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که تنش بین دو قدرت بزرگ در حال افزایش است، این دیدار می تواند نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور ایفا کند.

علیرغم تغییر واژه ها، مفهوم یکی است. تصور ما بر این است که آمریکا خواستار جلوگیری از رویارویی با چین است. همچنین آمریکا نمی خواهد با چین درگیر شود.

به عبارت دیگر اگر واقعا آمریکا خواستار ایجاد آرامش در تایوان است باید قاطعانه هر گونه اقدامات استقلال طلبانه تایوان را متوقف و مخالفت خود را با این مساله اعلام کند.

مشکل اکنون این است که این تعریف کاملا واضح و بدون ابهام وقتی از سوی آمریکا مطرح می شود بسیار ابهام آمیز می شود. این مساله سبب شده است طرف چینی احساس کند که تاکید آمریکا بر ایجاد چار چوب یا تعیین سقف در روابط دوجانبه فقط به منظور محدود کردن دفاع چین از منافع اصلی خود باشد. مساله تایوان در مرکز منافع اصلی چین قرار دارد و اصل چین  واحد، به عنوان  پایه و اساس سیاسی روابط چین و آمریکا به شمار می آید و جایی برای چانه زنی وجود ندارد. حقایق نشان می دهد که درک آمریکا از “خط قرمز” روابط با چین  به اندازه کافی نیست.

پیش تر کاخ سفید در گزارشی اعلام کرده بود که بایدن تصمیم دارد با شی روز دوشنبه (۲۳ آبان ماه) در بالی دیدار کند. بر اساس این گزارش، این مساله نشان دهنده اشتیاق طرف آمریکایی برای دیدار با همتای چینی خود به شمار می آید.

همچنین اجتناب از تشدید درگیری میان چین و آمریکا نباید صرفا یک شعار توخالی باشد. واشنگتن باید اقدامات مشخصی را انجام دهد.