آزمایش‌های موشکی کره شمالی؛ جدال دیپلمات‌های آمریکا، روسیه و چین در شورای امنیت

این دیپلمات کره جنوبی افزود که همسایه شمالی کشورش با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، به منشور سازمان ملل و ان پی تی دهن کجی می‌کند.

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره کره شمالی افزود که سازمان ملل از پیونگ یانگ می‌خواهد که اقدامات بی ثبات کننده‌اش را متوقف و به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

به گزارش رویترز، ارتش کره جنوبی اعلام کرد، کره شمالی یک موشک بالستیک به سمت ساحل شرقی کره جنوبی شلیک کرده است.

گنگ شوانگ معاون سفیر چین در سازمان ملل نیز در انتقاد از غرب گفت که شورای امنیت به جای تکیه بر لفاظی‌ها و فشار باید نقش سازنده‌ای ایفا کند.

بر اساس گزارش‌ها، این پنجمین موشک بالستیکی است که از سوی کره شمالی در یک هفته اخیر شلیک شده است.

این مقام آمریکایی بر وجود وحدت در شورای امنیت تاکید و ادعا کرد که آمریکا همچنان متعهد به گفت وگو است اما در برابر تهدیدهایی که متوجه جهان است، خواهد ایستاد.

آنا اوستیگنیوا معاون نمایندگی  روسیه در سازمان ملل نیز با اشاره به به بن بست رسیدن تحریم‌های جدید علیه کره شمالی، فعالیت‌های آموزشی نظامی آمریکا در شبه جزیره کره را از عوامل افزایش تنش‌ها دانست.

نماینده روسیه با رد طرح‌های ادعایی آمریکا درباره بازدارندگی هسته‌ای در شبه جزیره کره به انتقاد از دیپلمات‌های غربی پرداخت و گفت که اظهارات همکاران غربی از گفت وگو و دیپلماسی تنها بهانه‌ای برای مداخله است، اما وقتی که مداخله ممکن نباشد، آنان به محکومیت و تحریم متوسل می‌شوند.

این دیپلمات روسیه افزود که مکانیسم‌های سازمان ملل و شورای امنیت باید برای حمایت از گفت‌ وگوها میان دو کره و مذاکرات چندجانبه به جای تبدیل شدن به مانعی در این مسیر استفاده شود.

نماینده کره جنوبی همچنین با اعلام اینکه کره شمالی از کاهش قدرت جامعه بین الملل و کمرنگ شدن اجماع جهانی سوء استفاده می‌کند، گفت که محکومیت‌های شورای امنیت تنها منجر به پرتاب موشک‌های بیشتری از سوی کره شمالی می‌شود.

ایالات متحده آمریکا نیز در واکنش به پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی در یک هفته اخیر، خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل شده بود.

به گفته الخیاری، کره شمالی سامانه‌های پرتاب موشک‌های بالستیک کوتاه برد راه اندازی کرده و با اشاره به گزارش دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد که پیونگ یانگ فعالیت سایت آزمایش هسته‌ای پونگی-ری را متوقف نکرده است.

معاون دستیار دبیر کل سازمان ملل با دعوت از پیونگ یانگ برای از سرگیری گفت وگوهای خلع سلاح کامل شبه جزیره کره، از سیاست هسته‌ای کره شمالی انتقاد کرد و هشدار داد که تحولات نگران کننده دیگری در حال اتفاق است.

دبیرکل سازمان ملل از بی توجهی کره شمالی به امنیت پروازهای بین المللی و ایمنی، ابراز نگرانی کرد و از این کشور خواست تا گفت وگوهایش با طرف‌های مرتبط جهت تحقق صلح پایدار در شبه جزیره کره و خلع سلاح کامل این منطقه را از سر بگیرد.

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، کره شمالی یک موشک بالستیک به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین این موضوع را که پرتاب موشک و آزمایش‌های موشکی کره شمالی صرفا واکنشی به تحریکات آمریکا است، رد کرد.

همزمان وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد، هدف موشک کره شمالی منطقه «هوکایدو» واقع در شمالی‌ترین منطقه ژاپن بوده است.

تلویزیون رسمی ژاپن نیز گزارش داد، موشکی که کره شمالی شلیک کرده، احتمالا از حریم هوایی این کشور عبور کرده است.

دستیار دبیرکل سازمان ملل همچنین با انتقاد از رویکرد برخی از کشورها در روی آوردن به استراتژی سلاح‌های هسته‌ای، این تسلیحات را تهدیدی وجودی برای بشریت دانست و بر اهمیت ادامه یافتن تلاش‌های نابودی آنها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، در پی آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی، عصر چهارشنبه به وقت محلی به درخواست واشنگتن، نشستی در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد که سفیر و نماینده آمریکا در این نهاد بین المللی از روسیه و چین به دلیل حمایت از پیونگ یانگ به شدت انتقاد کرد.

به استناد گزارش‌های خبری اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی وعده داده است که توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای کشورش را شتاب می‌دهد و آنها را به گونه‌ای آماده می‌کند تا “در هر زمانی” مورد استفاده قرار بگیرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84904972/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%88

نماینده کره جنوبی در سازمان ملل نیز با اشاره به پرتاب موشکی کره شمالی گفت که کشورش روزانه با تحریکات پیونگ یانگ درگیر بوده اما با این وجود خواستار رسیدگی به وضعیت انسانی در این کشور است.

این نخستین شلیک موشک بالستیک کره شمالی بر فراز ژاپن در پنج سال گذشته بود.

چهارمین پرتاب موشکی کره شمالی در حالی سه روز پیش انجام شد که آمریکا و کره جنوبی در حال برگزاری رزمایش«سپر آزادی اولچی» بزرگترین رزمایش نظامی مشترک در حدود پنج سال گذشته بودند.

گرینفلید با بیان اینکه دو عضو دائم شورای امنیت از کره شمالی حمایت می‌کنند، اضافه کرد که این کشور از تحریم‌ها فرار می‌کند و به توسعه توان هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد که دبیرکل سازمان ملل خواستار بازگشت کره شمالی به گفت وگو و مذاکره است و تعهد خود به همکاری با همه طرف‌های مرتبط برای تحقق صلح پایدار و خلع سلاح کامل شبه جزیره کره را تکرار می‌کند.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی، آزمایش موشکی کره شمالی را به شدت محکوم و آن را اقدامی بی پروا و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی، با متهم کردن پیونگ یانگ به بازسازی سایت‌های آزمایش هسته‌ای تاکید کرد با وجود اینکه دو عضو شورای امنیت از پیونگ یانگ حمایت می‌کنند، کره شمالی باید متحمل هزینه‌های نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بشود.