صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) چیزی بیش از فهرستی از پیوندها را ارائه می دهد. طرح آن می تواند بر اساس آنچه شما به دنبال آن هستید تغییر کند و ویژگی های مختلف SERP را متناسب با نیازهای شما ارائه دهد. ممکن است عناصر مختلفی مانند قطعههای برجسته، گزینههای خرید، یا فهرستهای محلی و همچنین مرورهای هوش مصنوعی را ببینید. درک این موارد می تواند به شما کمک کند تا نتایج را به طور مؤثرتری هدایت کنید. این راهنما به شما کمک می کند تا نتایج پولی و ارگانیک را که با آن مواجه می شوید شناسایی و تمایز قائل شوید.
ویژگی های SERP چیست؟
ویژگی های جستجو عناصری در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) هستند که اطلاعاتی فراتر از لیست استاندارد پیوندها ارائه می دهند. آنها شامل مواردی مانند قطعه های برجسته، بسته های تصویر و پانل های دانش هستند. این ویژگی ها یافتن سریع پاسخ ها و اطلاعات مرتبط در نتایج جستجو را برای کاربران آسان تر می کند.
یک ویژگی جدید SERP: Google AI Overviews
AI Overviews یک ویژگی جدید در نتایج جستجوی گوگل است. آنها از هوش مصنوعی برای ایجاد خلاصه های مختصر استفاده می کنند که به سرعت به سوالات کاربران پاسخ می دهد. این خلاصهها در بالای صفحات جستجو ظاهر میشوند و اطلاعات فوری را بدون نیاز به کلیک کاربر روی پیوندها ارائه میدهند، اگرچه پیوندها ارائه شدهاند. این ویژگی به کاربران کمک می کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را سریعتر پیدا کنند و دید وب سایت های متنوع را افزایش می دهد.
بستگی به این دارد که به دنبال چه چیزی هستید
اینکه صفحه نتیجه چگونه به نظر می رسد تا حد زیادی به چیزی که شما به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر به دنبال محصولی هستید که بتوانید بخرید، گوگل نتایج فروشگاه را در SERP نشان می دهد. به عنوان مثال، هنگامی که ما برای یک کودک هشت ساله تجهیزات هاکی را جستجو کردیم، گوگل این را به ما نشان داد:
این صفحه نتایج با نتایج خرید، با تصاویر در بالا شروع می شود. در سمت چپ، انواع فیلترها را برای تنظیم دقیق جستجوی محصول خود مشاهده خواهید کرد. برای ورود به بخش Sponsored، باید به گوگل پول پرداخت کنید – کلمه “sponsored” را در گوشه سمت چپ بالا یادداشت کنید. بعد از آن نتایج، اولین مورد یک تبلیغ است که یک نتیجه پولی دیگر است. و سپس نتایج ارگانیک شروع می شود.
با این حال، اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد سیاره نپتون هستید – زیرا پسر شما در حال نوشتن مقاله ای در مورد آن است – با یک SERP با ظاهری متفاوت روبرو خواهید شد:
این نتایج جستجو هیچ نتیجه پولی یا حمایت شده را نشان نمی دهد. در بالا، یک نمای کلی هوش مصنوعی برای موضوع و در سمت راست، یک نمودار دانش با اطلاعات زیادی در مورد سیاره نپتون مشاهده خواهید کرد. حتی یک نمودار تعاملی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ظاهر نپتون وجود دارد.
بیشتر بخوانید: هدف جستجو چیست؟ »
مرور از طریق صفحه نتیجه
صفحه پیش فرض نتایج جستجوی گوگل صفحه ای است که نتایج متفاوتی در آن ظاهر می شود. گوگل تصمیم می گیرد که کدام نتایج به بهترین وجه برای جستجوی شما مناسب است. این می تواند نتایج “عادی” باشد، اما همچنین نتایج اخبار، نتایج خرید یا تصاویر. اگر به دنبال اطلاعات هستید، یک نمودار دانش می تواند ظاهر شود. هنگامی که در جستجوی خرید آنلاین چیزی هستید، احتمالاً نتایج خرید زیادی را در صفحه نتیجه پیش فرض دریافت خواهید کرد.
در صورت تمایل می توانید برخی از فیلترها را روی نتایج جستجو اعمال کنید. برای مثال، اگر به دنبال تصویری هستید، میتوانید روی «تصاویر» کلیک کنید. این به شما امکان می دهد فقط تصاویر را مرور کنید. همچنین میتوانید «خرید»، «نقشه»، «تالار گفتمان»، «ویدیو»، «اخبار» و «بیشتر» را انتخاب کنید.
به خواندن ادامه دهید: چگونه فروشگاه Shopify خود را در Google دریافت کنید »
گوگل هم نتایج پولی و هم نتایج ارگانیک را نشان می دهد. تشخیص تفاوت بین این دو می تواند بسیار سخت باشد. تبلیغات معمولا در بالای نتایج جستجو ظاهر می شوند. گاهی اوقات فقط یک تبلیغ است، اما گوگل می تواند تبلیغات بیشتری را نیز نشان دهد. این بستگی به این دارد که چند نفر یک عبارت جستجوی خاص را جستجو می کنند و چه کسی می خواهد برای آن پول بپردازد.
شما نتیجه پرداخت شده را با کلمه تشخیص خواهید داد حمایت مالی شد در مقابل لینک وب سایت نشان داده شده است. نتایج خرید در گوگل نیز نتایج پولی هستند: یک شرکت به گوگل پول می دهد تا در نتایج خرید ظاهر شود. اگر می خواهید در گوگل تبلیغ کنید، باید گوگل ادوردز را بررسی کنید.
نتایج ارگانیک
نتایج ارگانیک گوگل همه نتایج بدون پرداخت هستند. با توجه به الگوریتم گوگل، نتایج ارگانیک نشان داده شده در ابتدا بهترین مناسب برای جستجوی کاربر است. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) شانس رتبه بندی در نتایج جستجوی ارگانیک را بهبود می بخشد.
تکه ها
صفحه نتیجه جستجو شامل تعدادی قطعه است. اسنیپت نتیجه ای است که گوگل در نتایج جستجو به کاربر نشان می دهد. یک قطعه «عادی» معمولاً به این صورت است:
گوگل عنوان را به رنگ آبی، URL را به رنگ خاکستری و توضیحات صفحه را نشان می دهد. همچنین در SERP با قطعه های غنی مواجه خواهید شد. یک قطعه غنی اطلاعات اضافی بین URL و توضیحات را نشان می دهد. یک ریچ اسنیپت به شکل زیر است:
در این قطعه تصویری از بستنی اضافه شده است. می توانید امتیاز دستور پخت و زمان تهیه این نوع بستنی را مشاهده کنید. یک ریچ اسنیپت حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به یک قطعه معمولی است.
در ادامه بخوانید: ریچ اسنیپت ها چیست؟ »
عناصر دیگر در SERP ها
علاوه بر قطعات، تصاویر، ویدئوها، نتایج اخبار، نتایج خرید و نقشه ها، گوگل برخی از عناصر دیگر را نیز در SERP ها نشان می دهد.
پانل نمودار دانش
پانل نمودار دانش در سمت راست نتایج جستجو ظاهر می شود. به گفته گوگل، این اطلاعات از منابع بسیاری از جمله کتاب اطلاعات جهانی سیا و ویکی پدیا بازیابی شده است. اطلاعات از نمودار دانش برای پاسخ به سؤالات گفتاری در «دستیار Google» و سؤالات صوتی Google Home استفاده می شود.
مردم هم می پرسند
این کادر جایی بین نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می شود. این سؤالات مربوط به عبارت جستجویی را که تایپ کردهاید پیشنهاد میکند. اگر در جستجوی Minecraft هستید، با این سؤالات مرتبط در نتایج جستجوی ارگانیک مواجه خواهید شد. با کلیک بر روی یکی از پیشنهادات به طور مستقیم به سوال خاص پاسخ می دهید.
قطعه های ویژه
یک قطعه برجسته، با نام مستعار جعبه پاسخ، یک کادر جستجوی برجسته است که به سؤالی که در نوار جستجوی Google تایپ میکنید پاسخ میدهد. این جعبه قطعه برجسته در بالای نتایج جستجوی ارگانیک معمولی قرار دارد. قطعه های ویژه اغلب به صورت یک پاراگراف یا یک لیست گلوله ای همراه با یک تصویر ظاهر می شوند.
به خواندن ادامه دهید: نحوه دریافت قطعه های برجسته »
بسته 3 تایی محلی
وقتی از چیزی به صورت محلی جستجو میکنید، بسته 3 محلی میتواند برای برجسته کردن سه کسبوکار محلی مرتبط نشان داده شود. این یک ویژگی جستجوی گوگل است که اطلاعاتی مانند نام کسب و کار، آدرس، شماره تلفن و نظرات مشتریان را ارائه می دهد. این ویژگی اغلب با نقشه های گوگل ادغام می شود. به کاربران کمک می کند مسیرها را پیدا کنند و درباره کسب و کارهای محلی بیشتر بیاموزند.
بسته تصویر
ویژگی جستجوی بسته تصویر مجموعه ای از تصاویر مربوط به جستجو را نشان می دهد. آنها معمولاً در قالب شبکه یا چرخ فلک نشان داده می شوند و به کاربران اجازه می دهند تا به سرعت محتوای بصری را بدون خروج از صفحه جستجو مرور کنند. برای برخی از جستجوها، تصاویر نسبت به لینکهای معمولی یا سایر ویژگیهای SERP مناسبتر هستند.
داستان های برتر
Top Stories یک ویژگی جستجو در گوگل است که جدیدترین و مرتبط ترین مقالات خبری را نمایش می دهد. این بخش معمولاً در بالای نتایج جستجو ظاهر می شود و اخبار فوری و به روز رسانی های به موقع را برجسته می کند. این شامل سرفصل ها، نام نشریات، و اغلب تصاویر برای اطلاع سریع کاربران در مورد رویدادهای جاری است.
نتیجه گیری در مورد ویژگی های SERP
صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل می توانند عناصر مختلفی را نشان دهند: نتایج جستجو (اصطلاحاً قطعه قطعه)، نمای کلی هوش مصنوعی، یک نمودار دانش، یک قطعه ویژه، یک جعبه پاسخ، تصاویر، نتایج خرید و موارد دیگر. برخی از این عناصر بسته به نوع پرس و جو و داده هایی که گوگل پیدا می کند نشان داده می شوند. میتوانید دادههای ساختاریافته را به صفحه خود اضافه کنید تا Google بتواند یک قطعه غنی را نشان دهد و اطلاعات بیشتری درباره محصول یا دستور پخت شما ارائه دهد.
شما می توانید به گوگل پول بدهید تا قطعه صفحه شما به عنوان تبلیغ در صفحه نتایج جستجو قرار گیرد. یا، می توانید صفحات خود را برای موتورهای جستجو – و کاربران بهینه کنید! – بنابراین از نظر ارگانیک رتبه بالایی خواهد داشت. این همان سئو است و ما در مورد آن می نویسیم!
بیشتر بخوانید: Yoast SEO: چگونه سایت خود را در نتایج جستجو برجسته کنید »
منبع: https://yoast.com/elements-of-the-google-search-result-page/