شرکت های فناوری این روزها هوش مصنوعی را در همه چیز آماده می کنند. به نظر می رسد نمی توانید از کمک انبوه ربات ها و مدل های زبان بزرگ (LLM) اجتناب کنید. فکر می کنم امروز صبح مقداری از غلات صبحانه ام خوردم.
بنابراین، جای تعجب نیست که موتورهای جستجو بهترین دوستان با هوش مصنوعی شده اند. گوگل و بینگ با خوشحالی آن را به نتایج خود اضافه می کنند. این پاسخ های تولید شده اولین چیزی است که برای برخی از پرس و جوها می بینید.
هر دو شرکت در این فناوری سهم دارند. Gemini گوگل و Copilot مایکروسافت کلید موفقیت آینده آنها خواهند بود. ما همچنان شاهد اضافه شدن این ابزارها به محصولات شاخص خواهیم بود.
نتایج اولیه جالب بوده است – و شاید کمی ناراحت کننده. به عنوان مثال، هوش مصنوعی توصیه کرده است که روی پیتزا چسب بزنید. همچنین محتوای سرقت شده را در بالای آثار اصلی به نمایش گذاشته است.
این فقط یک یادآوری است که هیچ فناوری کامل نیست. و هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است. اما چیزهای بیشتری برای آن وجود دارد. رابطه بین هوش مصنوعی و جستجو نشان دهنده یک تغییر اساسی است. خیلی مطمئن نیستم که دوستش داشته باشم. در اینجا نگاهی به چرایی آن می اندازیم.
تغییر به تبدیل شدن به یک موتور پاسخ
روش کار موتورهای جستجو تکامل یافته است. در روزهای اولیه، همه چیز در مورد تطبیق کلمات کلیدی مورد استفاده در یک پرس و جو بود.
به همین دلیل است که پر کردن کلمات کلیدی و سایر تکنیکهای بد سئو کار میکردند. موتورهای جستجو به دنبال تطابق دقیق (یا مبهم) کلمات کلیدی بودند. منجر به نتایج کمتر از ایده آل شد. اسپمرها در بازی کردن این سیستم عالی بودند.
جستجوی مدرن اکنون زمینه را در نظر می گیرد. این محتوا و داده های ساختار یافته را برای تعیین نتایج ترکیب می کند. به همین دلیل است که میتوانیم «فروشگاههای پیتزا در نزدیکی من» را جستجو کنیم و نتایج محلی را دریافت کنیم.
مثل همیشه، این خدمات برندگان را انتخاب می کنند. نتایج برتر به نفع سایت هایی است که با معیارها و الگوریتم نمایه سازی موتور جستجو مطابقت دارند. الگوریتمها برای ما انسانها مرموز هستند – اما به اندازه کافی منصفانه هستند.
بنابراین، استفاده فعلی از هوش مصنوعی چگونه بر این فرآیند تأثیر می گذارد؟ برای یکی، تلاش می کند تا پاسخی قطعی به ما ارائه دهد.
بیایید یک لحظه دقت را فراموش کنیم. نمایش این اطلاعات ابتدا به پاسخ اطمینان می دهد. اگر اول است، باید درست باشد – درست است؟ شاید بتوانیم تمام نتایج را در صفحه نادیده بگیریم.
ما دیگر تشویق نمیشویم که به دنبال نتیجهای باشیم که متناسب با نیازهایمان باشد. در عوض به ما پاسخ داده می شود – به طور بالقوه ما را از حفاری عمیق تر منصرف می کند.
هزینه پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی
شاید راحتی یک پاسخ تولید شده توسط هوش مصنوعی مطلوب باشد. اما با هزینه هایی نیز همراه است.
صاحبان وب سایت می توانند شاهد کاهش ترافیک باشند. آنها قبلاً مجبور بودند با اسپانسرهایی که قسمت بالای صفحه نتایج را مسدود کرده بودند، مبارزه کنند. پاسخهای هوش مصنوعی تنها یک چیز دیگر است که مانع از دید آنها میشود.
فیل دیگر در اتاق این است که هوش مصنوعی محتوا را از سراسر وب میخراشد. مزایای برای صاحبان سایت در بهترین حالت مشکوک است.
سایتی که نتیجه برتر را تغذیه می کند، می تواند چند کلیک اضافی ببیند. خدمات جدید مانند Perplexity حتی به ناشران پول ارائه می دهد. با این حال، ممکن است شانس بیشتری برای برنده شدن در لاتاری نسبت به تضمین این ترتیب داشته باشید.
ما همچنین باید به پتانسیل هوش مصنوعی برای ممانعت از تحقیقات بیشتر برگردیم. برخی از کاربران ممکن است آن پاسخ اول را بپذیرند و زحمت دو بار فکر کردن را به خود ندهند.
شاید این روی کاربران قدیمی تاثیری نداشته باشد. من به پیمایش در نتایج جستجو و کلیک کردن روی چندین لینک عادت دارم. من پیش بینی نمی کنم که هوش مصنوعی رفتار من را تغییر دهد.
اما نسل های جوان چطور؟ هوش مصنوعی دقیقاً همان چیزی است که برای آنها کار می کند. آنها ممکن است متوجه نباشند که اطلاعات بیشتری در دسترس است. از این گذشته، گوگل قبلاً “بهترین” پاسخ را به آنها داده است.
اینجاست که دقت در تصویر ظاهر می شود. مواقعی وجود دارد که موتورهای جستجو اشتباه می کنند. به نظر می رسد که یک وضعیت اجتناب ناپذیر است.
کاربرانی که با پاسخهای تحقیق آشنا نیستند، اطلاعات نادرست دریافت خواهند کرد. بسته به موضوع ممکن است خطرناک باشد.
اکثر مردم روی پیتزای خود چسب نمی زنند. اما این نوع “توصیه” می تواند توسط کسی جدی گرفته شود. و این عواقب واقعی دارد.
آیا این پایان جستجو است که ما می دانستیم؟
من معتقدم که رابطه بین جستجو و هوش مصنوعی رابطه ای طولانی مدت است. شرکتهایی مانند گوگل و مایکروسافت هزینههای زیادی را برای هیچ چیز خرج نمیکنند. خوب، گاهی اوقات آنها انجام می دهند. اما من پرت می شوم.
فاز فعلی یک مرحله آزمایشی است. ارائه دهندگان جستجو در تلاش هستند تا بفهمند هوش مصنوعی در کجا قرار می گیرد. و اوه بله، آنها می خواهند از آن درآمد کسب کنند.
ادغام این فناوری تاکنون با واکنشهایی مواجه شده است. که منجر به تعدیل شده است. این موضوع پیدا کردن چیزی است که کاربران تحمل می کنند و نمی خواهند.
صرف نظر از این، جستجو در وب کاملاً متفاوت به نظر می رسد. نتایج حامی مالی و تولید شده توسط هوش مصنوعی به پایین آوردن نتایج ارگانیک ادامه خواهد داد. وب سایت های بزرگ رتبه بالاتری نسبت به وب سایت های کوچک خواهند داشت.
این روزها جستجو یک پیشنهاد پرداخت به بازی است. هوش مصنوعی فقط این عمل را تقویت می کند.
این نحوه جستجوی ما به عنوان مصرف کننده را تغییر می دهد. ممکن است لازم باشد برای یافتن چیزی که برای آن آمدهایم، بسیاری از مزخرفات را مرور کنیم.
همچنین ممکن است انتظارات ما را به عنوان صاحبان وب سایت تغییر دهد. ترافیک رایگانی که برای آن بهینه سازی کرده ایم ممکن است زیاد نباشد. ما باید بر این اساس تنظیم کنیم.
آینده چه خواهد آورد؟
جستجو حوزه دیگری است که طراحان وب و بازاریابان تاثیر حرکت به سمت هوش مصنوعی را احساس خواهند کرد. تکنیک هایی که قبلا برای ما خوب عمل می کردند ممکن است منسوخ شده باشند.
با این حال، سئو همچنان یک تلاش ارزشمند خواهد بود. ایندکس شدن وب سایت های شما نباید به این زودی ها از مد خارج شود.
با این حال، استفاده از SEO به عنوان یک استراتژی بازاریابی اولیه پایدار به نظر نمی رسد. مگر اینکه مشتریان شما بزرگ باشند یا در یک جایگاه منحصر به فرد قرار داشته باشند، ممکن است بدون تبلیغات پولی پیشرفت کنید.
زندگی در وب چنین است. ما هرگز نمی توانیم خیلی راحت باشیم! موتورهای جستجو فقط یکی دیگر از خطوط طولانی تغییرات لرزه ای هستند.
بالا
منبع: https://speckyboy.com/ai-in-search-grumpy-designer/