همه ما می دانیم که اینترنت بخش بزرگی از زندگی ما است. اما آیا تا به حال به اثرات زیست محیطی آن فکر کرده اید؟
هر کلیک، پخش ویدئو و حتی ایمیل ارسالی انرژی مصرف می کند. و وقتی آن را در میلیاردها نفر آنلاین ضرب کنید، ردپای کربن بسیار سنگینی را به همراه خواهد داشت.
به همین دلیل است که افراد بیشتری به طراحی سایت پایدار علاقه مند می شوند. این روشی را ارائه می دهد که وب سایت شما را دوستدار محیط زیست می کند در حالی که هنوز عالی به نظر می رسد و عملکرد خوبی دارد.
بنابراین امروز، ما نگاهی می اندازیم به این که طراحی وب پایدار چیست، چرا اهمیت دارد، و چگونه می توانید وب سایت خود را کمی سبزتر کنید.
چرا باید به طراحی سایت پایدار اهمیت دهید؟
به بیان ساده، اینترنت یک گراز بزرگ انرژی است. مراکز داده که اساساً مغز وب سایت هایی هستند که ما از آنها استفاده می کنیم، تن ها برق را جذب می کنند. و متأسفانه مقدار زیادی از این انرژی از سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز طبیعی تامین می شود. با توجه به بی بی سی، فناوری های پشت اینترنت مسئول انتشار 1.6 تن گازهای گلخانه ای در سال هستند.
لازم نیست دانشمند یا محقق ریاضی باشید تا بدانید که این مقدار زیادی است.
بنابراین، وبسایتهایی که مملو از تصاویر سنگین، ویدیوها و کدهای ناکارآمد هستند، با تقاضا کردن، اوضاع را بدتر میکنند حتی بیشتر انرژی برای ادامه دویدن
بنابراین، طراحی وب پایدار، به اصطلاح، با هدف کم کردن چربی ها است. هدف این است که وب سایت خود را تا حد امکان کارآمد کنید تا انرژی کمتری مصرف کند. و نکته جالب این است که در حالی که به سیاره زمین کمک می کند، سایت شما را سریع تر، استفاده آسان تر و احتمال بیشتری برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می کند.
نحوه طراحی (یا طراحی مجدد) وب سایت برای پایدار بودن
اگر تصمیم دارید که در این راه به سمت پایداری وب سایت بروید، در واقع کارهای زیادی می توانید انجام دهید. ما برخی از شیوه های کلیدی را که می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند در اینجا بیان کرده ایم:
1. در مورد منابع باهوش باشید
برای اینکه وب سایت شما روان تر کار کند و انرژی کمتری مصرف کند، با کاهش تعداد بارگذاری فایل ها شروع کنید. حافظه پنهان مرورگر به مرورگرهای بازدیدکنندگان شما اجازه میدهد تا فایلهای خاصی را به صورت محلی ذخیره کنند، بنابراین لازم نیست هر بار که بازدید میکنند همه چیز را از ابتدا دانلود کنند. نتیجه؟ زمان بارگذاری سریع تر و فشار کمتری بر سرور شما وارد می شود و سایت شما را کارآمدتر و دوستدار محیط زیست می کند.
اگر از وردپرس استفاده می کنید، یک افزونه مانند مجموع کش W3 می تواند فوق العاده مفید باشد
2. کد تمیز بنویسید
به حداقل رساندن کد خود راه دیگری برای سبزتر کردن سایت شما است. با حذف کدهای غیر ضروری و بهینه سازی کدهای خود CSS و جاوا اسکریپت، می توانید قدرت پردازش مورد نیاز سایت خود را برای اجرای روان کاهش دهید. این به معنای درخواست های HTTP کمتر و وب سایت سریع تر و ناب تر است که برای بازدیدکنندگان سایت عملکرد بهتری دارد و انرژی کمتری در این فرآیند مصرف می کند.
همچنین باید از طراحی سایت خود مطمئن شوید پاسخگو، یعنی روی همه دستگاه ها به خوبی کار می کند. طراحی ریسپانسیو ظاهر و احساس سایت شما را بهبود می بخشد و استفاده از منابع را بر اساس دستگاه کاربر بهینه می کند.
3. میزبانی سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید
شما همچنین می توانید انتخاب کنید ارائه دهنده هاست که با انرژی های تجدید پذیر کار می کند. بسیاری از این ارائه دهندگان متعهد به کاهش اثرات زیست محیطی خود هستند و در مورد اقدامات خود شفاف هستند و اغلب دارای گواهینامه های پایداری هستند. این به کاهش ردپای کربن سایت شما کمک می کند و کسب و کار شما را با ارزش های سازگار با محیط زیست هماهنگ می کند. یک گزینه محبوب در این فضا است GreenGeeks.
راه دیگر برای افزایش پایداری استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) است. CDN ها محتوای شما را در چندین سرور در سراسر جهان توزیع می کنند، بنابراین از نزدیک ترین مکان به بازدیدکنندگان شما تحویل داده می شود. این امر انرژی مورد نیاز برای انتقال داده را کاهش می دهد و زمان بارگذاری را نیز افزایش می دهد.
4. انتقال داده را کاهش دهید
شما نیز باید رسانه خود را بهینه کنید. این بدان معناست که تصاویر، ویدیوها و سایر فایلهای رسانهای خود را فشرده کنید تا کوچکتر باشند اما همچنان کیفیت خوبی داشته باشند. استفاده از فرمت های مدرن مانند وب پی برای تصاویر یک حرکت هوشمندانه است زیرا فشرده سازی بهتری ارائه می دهند، به این معنی که سایت شما سریعتر بارگذاری می شود و از پهنای باند کمتری استفاده می کند بدون اینکه جذابیت بصری را به خطر بیندازد. یا می توانید از ابزاری مانند استفاده کنید TinyPNG برای کاهش سریع اندازه فایل های رسانه ای
یکی دیگر از تکنیک های مفید بارگذاری تنبل است. با بارگذاری تنبل، تصاویر و ویدیوها فقط زمانی بارگیری می شوند که قرار است توسط شخصی دیده شوند، نه به طور یکباره در هنگام بارگیری صفحه برای اولین بار. این باعث کاهش زمان بارگذاری اولیه و کاهش مصرف منابع می شود.
5. به بازدیدکنندگان سایت خود فکر کنید
بهینه سازی تجربه کاربری و اولویتبندی نحوه تعامل بازدیدکنندگان با محتوای شما میتواند به ایجاد یک وبسایت پایدارتر نیز کمک کند. با ساختن شروع کنید ناوبری تا حد امکان ساده وقتی ناوبری سایت شما ساده و شهودی باشد، بازدیدکنندگان می توانند به سرعت آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند، به این معنی که زمان کمتری را صرف جستجو می کنند و در کل سایت شما انرژی کمتری مصرف می کند.
حذف صفحات اضافی و محتوای غیر ضروری نیز می تواند کمک کننده باشد. هدف خود را ساده سازی ساختار سایت خود قرار دهید و منابع مورد نیاز برای بارگذاری و نگهداری آن را کاهش خواهید داد.
6. با محتوا استراتژیک باشید
برای اینکه وب سایت خود را کارآمد و تاثیرگذار نگه دارید، در مورد محتوا باید کیفیت را بر کمیت اولویت دهید. بر ارائه محتوای با کیفیت بالا تمرکز کنید که واقعاً برای مخاطبان شما ارزش میافزاید. به این ترتیب، بدون از بین بردن اثربخشی یا تأثیر آن، سایت خود را ناب نگه خواهید داشت.
و با بایگانی کردن یا حذف محتوای قدیمی سایت خود را به طور منظم مرور و پاکسازی کنید. این تضمین می کند که وب سایت شما مرتبط، کارآمد و آسان برای پیمایش باقی بماند.
اگر در مورد کاهش ردپای کربن وب سایت خود جدی هستید، اولین قدم درک تأثیر فعلی سایت شما است. این با اندازه گیری شروع می شود، که می تواند با استفاده از ابزارهای مختلفی که به طور خاص برای تخمین انتشار کربن مرتبط با وب سایت شما طراحی شده اند، انجام شود.
یکی از پرکاربردترین ابزارها، ماشین حساب کربن وب سایت است. این ابزار با تجزیه و تحلیل عواملی مانند بهره وری انرژی مراکز داده که میزبان سایت شما هستند، نوع دستگاه هایی که بازدیدکنندگان استفاده می کنند و حجم داده های منتقل شده، تخمینی از میزان CO2 منتشر شده توسط وب سایت شما در هر بازدید ارائه می دهد. همچنین به شما بینشی در مورد نحوه مقایسه سایت شما با دیگران می دهد.
در اینجا نحوه قرار دادن اطلاعاتی که از این ابزار به دست می آورید آورده شده است:
1. عملکرد سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید
با وارد کردن آدرس وب سایت خود شروع کنید. این ابزار فاکتورهای متعددی از جمله اندازه صفحات شما، منابع انرژی که مراکز داده شما را تامین می کند و ترافیک کلی سایت شما را ارزیابی می کند. این به شما تخمینی از گرم CO2 تولید شده در هر بار بازدید از سایت شما می دهد.
2. منابع انرژی را مرور کنید
به منابع انرژی مورد استفاده ارائه دهنده هاست خود توجه داشته باشید. وب سایت های میزبانی شده بر روی سرورهایی که با انرژی های تجدیدپذیر تغذیه می شوند، ردپای کربن به میزان قابل توجهی کمتر هستند. اگر سایت شما بر روی ارائه دهنده ای میزبانی می شود که از انرژی های تجدید ناپذیر استفاده می کند، به یک ارائه دهنده میزبان سبز تغییر دهید.
3. کارایی سایت خود را ارزیابی کنید
مقدار داده های منتقل شده نقش زیادی در انتشار کربن وب سایت شما دارد. فایلهای بزرگتر، مانند تصاویر با وضوح بالا، فیلمها و اسکریپتهای پیچیده، انتقال داده را افزایش میدهند که به نوبه خود مصرف انرژی را افزایش میدهد. ابزاری مانند Google PageSpeed Insights میتواند به شناسایی مناطقی که میتوانید اندازه فایلها را کاهش داده و عملکرد را بهینه کنید، کمک کند.
4. به طور منظم نظارت و بهینه سازی کنید
اندازه گیری ردپای کربن وب سایت شما نباید یک کار یکباره باشد. آن را به بخشی منظم از روال مدیریت وب سایت خود تبدیل کنید. برنامهای تنظیم کنید تا این بررسیها را به صورت دورهای – ماهانه یا سهماهه – انجام دهید تا مطمئن شوید که محتوای جدید یا بهروزرسانی اثر شما را افزایش نداده است.
آیا وب سایت خود را پایدارتر می کنید؟
طراحی وب پایدار یک روند نیست. این یک گام اساسی به سمت ایجاد اینترنت سازگارتر با محیط زیست است. امیدواریم امروز در اینجا چیزی یاد گرفته باشید و بتوانید برخی از روش های توصیف شده را به کار ببرید.
و دفعه بعد که روی وب سایت خود کار می کنید، شاید به این فکر کنید که چگونه می توانید آن را پایدارتر کنید. این برای سیاره زمین، برای کسب و کار شما و همچنین برای بازدیدکنندگان سایت شما خوب است. همه برنده اند!
منبع: https://webdesign.tutsplus.com/sustainable-web-design-how-to-reduce-your-websites-carbon-footprint–cms-108912a