در روزهای اولیه وب، به یاد دارم که چقدر آزاردهنده بود وقتی طراحان چاپ ادعا می کردند که می توانند وب سایت طراحی کنند. آنها تصور می کردند که فقط به این دلیل که می توانند برای یک رسانه طراحی کنند، می توانند برای رسانه دیگر نیز طراحی کنند.
این فرض اغلب منجر به تجربیات بد کاربر می شد. مهارتهای طراحی وب مؤثر با مهارتهای طراحی چاپی کاملاً متفاوت است.
امروز هم چنین اتفاقی می افتد. طراحان می دانند که چگونه سایت های بازاریابی سنتی و تجارت الکترونیکی را طراحی کنند. بنابراین، آنها فرض میکنند که مهارتهای کار بر روی برنامههای SaaS و سایر پروژههای دیجیتال را دارند.
اما وقتی نوبت به طراحی می رسد، وجود دارد تمایز بزرگ بین وب سایت های سنتی و محصولات دیجیتال. اگر میخواهیم روی محصولات دیجیتال کار کنیم، باید این تفاوتها را درک کنیم و رویکرد متفاوتی را در کار خود اتخاذ کنیم.
مردم به طور منظم با محصولات دیجیتال تعامل دارند
بزرگترین تفاوت این است که کاربران با محصولات دیجیتال تعامل دارند بیشتر نسبت به اکثر وب سایت ها
به استفاده از وب خود فکر کنید. سایت هایی که بیشتر بازدید می کنید کدامند؟ اگر ده مورد برتر خود را فهرست کرده باشید، بیش از نیمی از آن نوعی محصول دیجیتالی است، از یک برنامه رسانه اجتماعی گرفته تا یک ابزار بهره وری.
بنابراین، با در نظر گرفتن آن، بیایید به جزئیات آن بپردازیم چگونه فراوانی استفاده بر رویکرد طراحی ما و کارهایی که می توانیم در مورد آن انجام دهیم تأثیر می گذارد.
چرا فراوانی استفاده بسیار مهم است
هرچه بیشتر با یک برنامه وب یا وب سایت تعامل داشته باشیم، تجربه کلی کاربر اهمیت بیشتری پیدا می کند. کاربران توسعه می دهند ارتباطات عمیق تر با محصولات دیجیتال آنها نیز تشکیل می دهند مدل های ذهنی پیچیده تر محصولات آنها اغلب استفاده می کنند. این نحوه دیدن برنامه را به دو صورت اساسی تغییر می دهد.
اصطکاک به طور قابل توجهی تحریک کننده تر می شود
اول، نقاط اصطکاک به طور فزاینده ای آزاردهنده می شوند. کاربران بارها در روز با یک محصول دیجیتال تعامل دارند. هر مشکل کوچک در رابط به سرعت ترکیب می شود.
وقتی در وبسایتی که هر چند وقت یکبار از آن بازدید میکنید، با یک رابط کاربری نامناسب یا گردش کار گیجکننده مواجه میشوید، ناامیدکننده است اما نادیده گرفتن آن آسان است. اما، هنگامی که همان اصطکاک در برنامهای که چندین بار در روز استفاده میکنید رخ میدهد، به منبع اصلی تحریک تبدیل میشود.
تغییر دانش رویه ای ما را تضعیف می کند
دوم، هر چه بیشتر از یک اپلیکیشن استفاده کنیم، با آن و نحوه کارکرد آن بیشتر آشنا می شویم. ما در نهایت به طور خودکار از برنامه استفاده می کنیم، بدون اینکه حتی فکر کنیم، مانند زمانی که سال ها رانندگی می کنید، به این روند فکر نمی کنید. این به عنوان دانش رویه ای شناخته می شود.
این خبر بسیار خوبی برای طراحان محصولات دیجیتال است، زیرا به این معنی است که میتوانیم رابطهایی ایجاد کنیم طبیعت دوم به کاربران ما اما اگر مدلهای ذهنی آنها را بشکنیم یا تغییرات غیرمنتظرهای ایجاد کنیم، در خطر ایجاد ناامیدی و اختلال هستیم.
بنابراین، دانستن این دو چیز، چگونه روی رویکرد ما به طراحی محصول دیجیتال تأثیر می گذارد؟ خوب، اجازه دهید با در نظر گرفتن مشکل اصطکاک شروع کنیم.
رفع نقاط اصطکاک
به عنوان طراحان محصولات دیجیتال، ما باید در حذف اصطکاک از تجربه کاربر وسواس داشته باشیم. عدم انجام این کار به مرور زمان کاربران را از خود دور می کند و در نهایت منجر به ریزش می شود.
برای کاهش اصطکاک، باید دائماً نقاط اصطکاک را جستجو کنیم. ما باید مشکل دقیق را تشخیص دهیم و سپس هر راه حلی را آزمایش کنیم تا مطمئن شویم که در واقع باعث بهبود اوضاع می شود.
بنابراین، دقیقاً چگونه نقاط اصطکاک را پیدا کنیم؟
پیدا کردن اصطکاک
واضح ترین راه این است که به مشتریان گوش دهید. بازخورد کاربر در شناسایی نقاط اصطکاک در تجربه کاربر بسیار مهم است. با این حال، ما نمی توانیم به سادگی به آن تکیه کنیم. تجزیه و تحلیل نیز می تواند دوست شما باشد.
Microsoft Clarity بینش های ضروری را برای مشخص کردن مشکلات برنامه شما ارائه می دهد.
من به شدت توصیه می کنم از ابزاری مانند Microsoft Clarity استفاده کنید. بینش دقیقی در مورد رفتار کاربر می دهد. آنها به یافتن نقاط اصطکاک کمک می کنند. این موارد شامل موارد زیر است:
- خشم کلیک می کند: جایی که افراد به دلیل ناامیدی به طور مداوم روی چیزی کلیک می کنند.
- کلیک های مرده: جایی که افراد روی چیزی کلیک می کنند که قابل کلیک نیست.
- پیمایش بیش از حد: جایی که کاربران به دنبال چیزی به بالا و پایین می روند.
- پشتی سریع: جایی که شخصی به طور تصادفی روی یک صفحه نمایش فرود می آید و به سرعت به صفحه قبلی باز می گردد.
- پیام های خطا: جایی که کاربر در حال ایجاد خطا در سیستم است.
این موارد به شما کمک می کند تا نقاط اصطکاک احتمالی را شناسایی کنید که سپس می توانید بیشتر آنها را بررسی کنید.
تشخیص اصطکاک
هنگامی که متوجه شدید کجای کار اشتباه می شود، می توانید از نقشه های حرارتی و ضبط جلسات در Clarity استفاده کنید. آنها به شما در درک مشکل کمک خواهند کرد. به عنوان مثال، چرا مردم بیش از حد در حال پیمایش یا کلیک کردن با عصبانیت هستند؟
ضبط جلسات برای مشخص کردن مشکلات خاص در رابط ارزشمند است.
اگر نقشههای حرارتی یا ضبطهای جلسه همه چیز را روشن نمیکند، این جایی است که باید در نظر بگیرید تست قابلیت استفاده.
هنگامی که مشکل را درک کردید، سپس می توانید شروع به کاوش راه حل ها و آزمایش دقیق آنها کنید تا مطمئن شوید که به طور موثر اصطکاک را کاهش می دهند.
تست راه حل های اصطکاک کوبنده
اینکه چگونه محلول خود را تا نقطه اصطکاک آزمایش کنید به اندازه و پیچیدگی تغییراتی که باید ایجاد کنید بستگی دارد.
برای تغییرات کوچک، مانند بهینه سازی رابط کاربری یا تغییر متن، تست A/B اغلب بهترین روش است. شما راه حل جدید را به زیرمجموعه ای از کاربران خود نشان می دهید و تأثیر آن بر آن شاخص های ناامیدی را اندازه می گیرید.
اما تست A/B همیشه رویکرد درستی نیست. اگر برنامه شما سطح ترافیک پایین تری دارد، دریافت نتایج از یک تست آماری قابل توجه A/B می تواند زمان بر باشد.
همچنین، هنگامی که راه حل شما شامل تغییرات بزرگی است، مانند افزودن ویژگی های جدید یا طراحی مجدد بسیاری از صفحه نمایش ها، تست A/B می تواند گران باشد. این به این دلیل است که ابتدا باید راه حل را به طور کامل توسعه دهید قبل از اینکه بتوانید آن را آزمایش کنید، به این معنی که اگر معلوم شود که راه حل کار نمی کند، می تواند هزینه بر باشد.
بهترین رویکرد شما در چنین شرایطی این است که یک نمونه اولیه برای آزمایش از راه دور ایجاد کنید.
در ابتدا، من معمولاً با ابزاری مانند Maze آزمایش بدون تسهیل انجام می دهم. تنظیم تست بدون تسهیلات آسان است. این نیاز به حداقل زمان سرمایه گذاری دارد، و Maze تجزیه و تحلیل ارائه می دهد، بنابراین شما لزوما نیازی به تماشای هر جلسه ندارید.
Maze به عنوان یک منبع ارزشمند برای انجام آزمایش از راه دور عمل می کند و داده های تست و ضبط را برای هر آزمایش ارائه می دهد.
اگر آزمایش مشکلاتی را نشان داد که نمی توانید آنها را برطرف کنید، سعی کنید تست تسهیل شده. تست آسان به شما این امکان را می دهد که با پرسیدن سؤالات، در مورد هر مشکلی که به وجود می آید کاوش کنید.
هنگامی که راه حلی دارید که کار می کند، وقت آن است که آن ویژگی را به کار بگیرید. اما به دلیل دانش رویه ای که قبلاً ذکر کردم، باید در این مرحله مراقب باشید.
مقابله با خطرات دانش رویه ای
معرفی اصلاحات به یک رابط کاربری شانس خوبی برای شکستن دانش رویه ای کاربر دارد. عناصر رابط اغلب جابجا می شوند و بنابراین دیگر جایی نیستند که کاربران انتظار پیدا کردن آنها را دارند، یا ظاهر متفاوتی دارند و بنابراین کاربران آنها را از دست می دهند.
این می تواند بسیاری از مشتریان فعلی را ناراحت کند. این می تواند ذینفعان را وحشت زده و منجر به تصمیمات عجولانه شود.
تا حدودی باید بپذیرید که این امر اجتناب ناپذیر است و ذینفعان را برای این احتمال آماده کنید. کاربران معمولاً طی چند هفته از استفاده منظم خود را تطبیق میدهند، و بنابراین نیازی به وحشت فوری وجود ندارد.
گفته می شود، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش واکنش انجام دهید.
- برای شروع، می توانید به مردم اطلاع دهید که تغییر در راه است. این به افراد اجازه می دهد تا قبل از وقوع تغییر، از نظر ذهنی با آن سازگار شوند.
- ثانیاً، اگر تغییر قابل توجه است، ممکن است بخواهید به مردم این توانایی را بدهد که از آن انصراف دهند، حداقل در کوتاه مدت. به همین دلیل است که برخی از برنامهها ویژگیها را در نسخه بتا ارائه میکنند و به کاربران این امکان را میدهند که شرکت کنند یا از آن خارج شوند. این حس کنترلی را ایجاد می کند که واکنش افراد را کاهش می دهد.
- در نهایت، شما نیز می توانید در خود رابط کاربری راهنمایی ارائه دهید. نکات ابزار و روکشها میتوانند به کاربران نشان دهند که ویژگیها به کجا منتقل شدهاند تا عناصر رابط جدید برجسته شوند.
Slack از راهنمای ابزار برای توضیح نحوه عملکرد رابط آنها استفاده می کند.
نکته کلیدی ایجاد تعادل است. شما باید بهبودهای مورد نیاز را اضافه کنید و در عین حال کمترین اختلال را در گردش کار کاربران ایجاد کنید. همچنین باید پذیرش را به دقت زیر نظر داشته باشید و مطابق با آن سازگار شوید.
روش کار ما را تغییر دهید
این نظارت و سازگاری مداوم در قلب طراحی محصول دیجیتال قرار دارد. شما نمی توانید تنها به راه حل اولیه تکیه کنید، بلکه باید آماده باشید که به طور مداوم با تغییر رفتار و نیازهای کاربر، اصلاح و تکرار کنید.
(Yk)
منبع: https://smashingmagazine.com/2024/09/big-difference-between-digital-product-and-web-design/