بنابراین وب سایت یا برنامه شما فعال است… حالا چه؟ – مجله Smashing

بنابراین وب سایت یا برنامه شما فعال است... حالا چه؟  - مجله Smashing

چه طراحی مجدد وب سایت خود را راه اندازی کرده باشید یا یک ویژگی جدید را در برنامه خود راه اندازی کرده باشید، این نقطه ای است که افراد معمولاً به پروژه بعدی می روند. اما، این یک اشتباه است.

تنها زمانی که یک سایت، برنامه یا ویژگی فعال می شود، می بینیم که کاربران واقعی با آن به روشی کاملا طبیعی تعامل دارند. تنها در این صورت است که می دانیم موفق بوده یا شکست خورده است.

نه اینکه همه چیز هرگز آنقدر سیاه و سفید باشد. حتی اگر موفقیت آمیز به نظر برسد، همیشه جای پیشرفت وجود دارد. این امر به ویژه در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل صادق است. حتی تغییرات کوچک می تواند منجر به افزایش قابل توجه درآمد، سرنخ یا سایر معیارهای کلیدی شود.

می خواهید در مورد بیشتر بدانید تست و بهبود وب سایت شما? به پل بوگ در کارگاه زنده آینده او بپیوندید تحقیق و آزمایش کاربر سریع و مقرون به صرفه، از 11 جولای شروع می شود.

ایجاد زمان برای تکرار پس از راه اندازی

نکته کلیدی این است که از همان ابتدا برای بهینه سازی پس از راه اندازی به موقع ایجاد کنید. وقتی جدول زمانی پروژه یا اسپرینت خود را تعریف می کنید، راه اندازی را با پایان یکسان نکنید. در عوض، راه اندازی سایت، برنامه یا ویژگی جدید را در حدود دو سوم مسیر تایم لاین خود تنظیم کنید. این زمان پس از راه اندازی برای نظارت و تکرار باقی می ماند.

بهتر است زمان تیم خود را به دو بخش تقسیم کنید. یکی می‌تواند بر «نوآوری» تمرکز کند – ارائه ویژگی‌ها یا محتوای جدید. دومی بر روی “بهینه سازی” و بهبود آنچه قبلاً آنلاین است متمرکز است.

به طور خلاصه، هر کاری که می توانید انجام دهید تا حداقل مدتی برای بهینه سازی تجربه پس از راه اندازی، محصور شوید.

هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید شروع به شناسایی مناطقی در سایت یا برنامه خود کنید که عملکرد ضعیفی دارند و می توانند با بهبود انجام شوند.

شناسایی نقاط مشکل

اینجاست که تجزیه و تحلیل می تواند کمک کند. به دنبال مناطقی با نرخ پرش بالا یا نقاط خروج باشید. کاربران در این نقاط ترک می کنند. همچنین به دنبال نقاط تبدیل با عملکرد پایین باشید. اما فراموش نکنید که این را به عنوان درصدی از ترافیکی که صفحه یا ویژگی دریافت می کند در نظر بگیرید. در غیر این صورت، محبوب ترین صفحات شما همیشه بزرگترین مشکل به نظر می رسد.

داشبورد Google Analytics با خروجی ها به صورت درصد نشان داده شده است.
در گوگل آنالیتیکس، به نرخ خروج به عنوان درصد نگاه کنید تا ضعیف ترین صفحات را شناسایی کنید. (پیش نمایش بزرگ)

صادقانه بگوییم، این موضوع بیش از آنچه در Google Analytics 4 باید باشد، دشوار است، بنابراین اگر با پلتفرم آشنا نیستید، ممکن است به کمک نیاز داشته باشید.

نه اینکه گوگل آنالیتیکس تنها ابزاری است که می تواند کمک کند. من همچنین Microsoft Clarity را به شدت توصیه می کنم. این ابزار رایگان اطلاعات دقیق کاربر را ارائه می دهد. این شامل ضبط جلسات و نقشه های حرارتی است. این موارد به شما کمک می‌کنند تا مکان‌هایی را که می‌توانید در وب‌سایت یا برنامه خود بهبود ببخشید، پیدا کنید.

توجه ویژه ای به «بینش» داشته باشید که معیارهایی از جمله:

  • خشم کلیک می کند
    جایی که مردم به طور مکرر از روی ناامیدی روی چیزی کلیک می کنند.
  • کلیک های مرده
    جایی که افراد روی چیزی کلیک می کنند که قابل کلیک نیست.
  • پیمایش بیش از حد
    جایی که مردم به دنبال چیزی بالا و پایین می روند.
  • پشتی سریع
    جایی که افراد به اشتباه از یک صفحه بازدید می کنند و به سرعت به صفحه قبلی باز می گردند.

همراه با خروج و پرش، این معیارها نشان می دهد که چیزی اشتباه است و باید عمیق تر به آن نگاه کرد.

داشبورد Microsoft Clarity با کلیک‌های Rage، کلیک‌های مرده، اسکرول بیش از حد و پشتیبان‌های سریع
Microsoft Clarity بینش ارزشمندی برای شناسایی مشکلات در وب سایت یا برنامه شما ارائه می دهد. (پیش نمایش بزرگ)

تشخیص مسائل خاص

هنگامی که صفحه مشکلی را پیدا کردید، چالش بعدی تشخیص دقیق مشکل است.

من تمایل دارم با نگاه کردن به نقشه های حرارتی صفحه که می توانید در Clarity یا ابزارهای مشابه پیدا کنید، شروع کنم. این نقشه های حرارتی به شما نشان می دهد که افراد در کجای صفحه درگیر هستند و به طور بالقوه مشکلات را نشان می دهند.

اگر کمکی نکرد، ضبط‌شده افرادی را که رفتار مشکل‌ساز را نشان می‌دهند، تماشا می‌کنم. تماشای این جلسات ضبط‌شده می‌تواند بینش ارزشمندی را ارائه دهد. آنها نقاط درد خاصی را که کاربران با آن روبرو هستند نشان می دهند. آنها می توانند شما را به راه حل های بالقوه راهنمایی کنند.

یک جلسه ضبط شده از وب سایت پل بوگ در Clarity.
ضبط جلسات می تواند برای شناسایی مشکلات خاص یک صفحه مفید باشد. (پیش نمایش بزرگ)

اگر هنوز در مورد مشکل سردرگم هستم، ممکن است نظرسنجی انجام دهم. من از کاربران در مورد تجربه آنها سوال خواهم کرد. یا، ممکن است چند نفر را استخدام کنم و تست قابلیت استفاده را در صفحه اجرا کنم.

اجرای نظرسنجی ها آسان تر است، اما می تواند تا حدودی مخل باشد و همیشه بینش مورد نظر را ارائه نمی دهد. اگر از نظرسنجی استفاده کنم، معمولاً آن را فقط در هنگام خروج نمایش می دهم تا اختلال در تجربه کاربر به حداقل برسد.

اگر من تست قابلیت استفاده را اجرا کنم، در این سناریو از تست آسان تر استفاده می کنم. اگرچه اجرای آن زمان‌برتر است، اما به من اجازه می‌دهد سؤالاتی بپرسم که تقریباً همیشه مشکل را در صفحه آشکار می‌کند. به طور معمول، شما می توانید تنها با آزمایش با 3 تا 6 نفر خلاص شوید.

هنگامی که مشکل خاص را شناسایی کردید، می توانید راه حل هایی را برای حل آن آزمایش کنید.

آزمایش راه حل های ممکن

تقریباً همیشه چندین راه برای پرداختن به هر مسئله ای وجود دارد، بنابراین مهم است که رویکردهای مختلف را برای یافتن بهترین آنها آزمایش کنید. نحوه برخورد شما با این آزمایش به پیچیدگی راه حل شما بستگی دارد.

گاهی اوقات یک مشکل را می توان با یک راه حل ساده که شامل برخی تغییرات رابط کاربری یا تغییرات محتوا است، برطرف کرد. در این مورد، می توانید به سادگی تغییرات را با استفاده از تست A/B تست کنید تا ببینید کدامیک بهتر عمل می کند.

تست A/B تغییرات کوچکتر

اگر قبلاً تست A/B را انجام نداده اید، واقعاً آنقدرها هم پیچیده نیست. تنها نقطه ضعف این است که ابزارهای تست A/B به نظر من بسیار گران هستند. همانطور که گفته شد، Crazy Egg معقول تر است (اگرچه نه آنقدر قدرتمند) و یک ردیف رایگان با VWO وجود دارد.

صفحه اصلی وب سایت Crazy Egg: ببینید چه مشکلی در وب سایت شما وجود دارد.
اگر در تست A/B تازه کار هستید، Crazy Egg نقطه شروع خوبی است. برخلاف برخی از ابزارهای قدرتمندتر، قیمت مناسبی دارد. (پیش نمایش بزرگ)

استفاده از ابزار تست A/B با تعیین هدف شروع می شود، مانند افزودن یک آیتم به سبد. سپس، نسخه هایی از صفحه را با بهبود پیشنهادی خود ایجاد می کنید. اینها به درصدی از بازدیدکنندگان نشان داده می شوند.

ایجاد تغییرات معمولاً از طریق یک رابط ساده WYSIWYG انجام می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد.

اگر سایت شما ترافیک زیادی دارد، من شما را تشویق می کنم تا حد امکان راه حل های ممکن را بررسی کنید. اگر سایت کوچکتری دارید، فقط روی آزمایش چند ایده تمرکز کنید. در غیر این صورت، دیدن نتایج برای همیشه طول خواهد کشید.

همچنین، با سایت‌های کم‌تر بازدید، هدف را تا حد امکان نزدیک به آزمایش نگه دارید تا میزان ترافیک را به حداکثر برسانید. اگر فاصله زیادی بین هدف و آزمایش وجود داشته باشد، بسیاری از افراد در طول این فرآیند از تحصیل خارج می‌شوند و شما باید مدت بیشتری برای نتایج صبر کنید.

برای هر صفحه آزمایش شده یک حذف وجود دارد، هدف را تا حد ممکن نزدیک به آزمایش نگه دارید.
هنگام تست در سایت های کم بازدید، هدف را نزدیک به صفحه مورد آزمایش قرار دهید. در غیر این صورت، بسیاری از افراد ترک تحصیل خواهند کرد و نتایج بیشتر طول می کشد. (پیش نمایش بزرگ)

نه اینکه تست A/B همیشه راه درستی برای آزمایش ایده ها باشد. هنگامی که راه حل شما پیچیده تر است، شامل عملکردهای جدید یا چند صفحه نمایش است، تست A/B به خوبی کار نخواهد کرد. دلیل آن این است که برای آزمایش A/B آن سطح از تغییر، باید راه حل را به طور مؤثر ایجاد کنید و بیشتر مزایایی را که تست A/B ارائه می دهد، نفی کنید.

نمونه اولیه و آزمایش تغییرات بزرگتر

در عوض، بهترین گزینه شما در چنین شرایطی ساختن یک نمونه اولیه است که بتوانید آن را با آزمایش از راه دور آزمایش کنید.

در وهله اول، من تمایل دارم که با استفاده از ابزاری مانند Maze، تست های بدون تسهیل را اجرا کنم. تست بدون تسهیلات سریع تنظیم می‌شود، زمان کمی را از شما می‌گیرد و Maze حتی تجزیه و تحلیل‌هایی را در مورد میزان موفقیت در اختیار شما قرار می‌دهد.

صفحه اصلی Maze: بین ساخت سریع و ساخت درست یکی را انتخاب نکنید.
Maze ابزاری عالی برای تست از راه دور غیرمستقیم است که داده ها و همچنین ضبط هر تست را در اختیار شما قرار می دهد. (پیش نمایش بزرگ)

اما، اگر تست بدون تسهیل مشکلاتی را پیدا کرد و در نحوه رفع آنها شک دارید، تست آسان را در نظر بگیرید. دلیل آن این است که تست آسان به شما امکان می دهد سؤال بپرسید و به قلب هر مشکلی که ممکن است پیش بیاید بپردازید.

تنها اشکال تست قابلیت استفاده نسبت به تست A/B، استخدام است. پیدا کردن شرکت کنندگان مناسب ممکن است سخت باشد. اگر اینطور است، استفاده از سرویسی مانند Askable را در نظر بگیرید که با هزینه اندکی برای شما استخدام می کند.

صفحه اصلی Askable: بدون تنظیم میزان مصرف کافئین، 10 برابر تحقیقات بیشتری انجام دهید.
اگر برای یافتن شرکت کنندگان در آزمون مشکل دارید، از سرویسی مانند Askable استفاده کنید. استخدام را برای شما انجام خواهد داد. (پیش نمایش بزرگ)

در صورت عدم موفقیت، از استفاده از دوستان و خانواده نترسید، زیرا در بیشتر موارد دریافت اطلاعات دقیق جمعیتی کمتر از آنچه فکر می کنید اهمیت دارد. تا زمانی که افراد توانایی های فیزیکی و شناختی قابل مقایسه ای دارند، شما نباید مشکلی داشته باشید. تنها استثنا در صورتی است که محتوای وب سایت یا برنامه شما بسیار تخصصی باشد.

با این حال، من از استفاده از هر کسی که برای سازمان کار می کند اجتناب می کنم. آنها ناگزیر نهادینه می شوند و نمی توانند بازخورد بی طرفانه ارائه دهند.

از هر رویکردی که برای آزمایش راه حل خود استفاده می کنید، هنگامی که خوشحال شدید، می توانید آن تغییر را به صورت زنده برای همه کاربران اعمال کنید. اما، کار شما هنوز تمام نشده است.

بشویید و تکرار کنید

هنگامی که یک مشکل را حل کردید، به تجزیه و تحلیل خود بازگردید. بزرگترین مشکل بعدی را پیدا کنید. کل فرآیند را تکرار کنید. همانطور که برخی از مشکلات را برطرف می کنید، موارد بیشتری آشکار می شوند، و بنابراین به سرعت خود را با یک برنامه بهبود مستمر که می توان انجام داد خواهید یافت.

هر چه بیشتر این نوع کارها را انجام دهید، مزایای آن آشکارتر می شود. به تدریج شاهد پیشرفت هایی در معیارهایی مانند تعامل، تبدیل و رضایت کاربر خواهید بود. می‌توانید از این معیارها برای بهینه‌سازی مداوم به مدیریت استفاده کنید. این بهتر از تله انتشار ویژگی پشت سر هم بدون توجه به عملکرد آنهاست.

با تحقیق و آزمایش کاربر سریع و مقرون به صرفه ملاقات کنید

اگر علاقه مند هستید تحقیق و تست کاربر، کارگاه پل را بررسی کنید تحقیق و آزمایش کاربر سریع و مقرون به صرفه، از 11 جولای شروع می شود.

کارگاه زنده با نمونه های واقعی.
5 ساعت کارگاه زنده + پرسش و پاسخ دوستانه.

سرمقاله Smashing
(cr، cm، il)

منبع: https://smashingmagazine.com/2024/06/website-improvement-after-launch/