ثانیاً حفظ توازن بین دولت های مخالف در همکاری با سازمان های منطقه ای. عضویت هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای پدیده ای دشوار و در عین حال نادر است، زیرا هر دو کشور از زمان استقلال با یکدیگر مخالف بوده و روابط پیچیده ای دارند.
پذیرش ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای در سمرقند باعث افزایش علاقه کشورهای رقیب تهران به این سازمان می شود تا تعادل همکاری و عضویت در سازمان های منطقه ای حفظ شود. این عامل باعث افزایش توجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به سازمان همکاری شانگهای خواهد شد. زیرا عضویت هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای تعادل همکاری آنها را با سازمان های منطقه ای حفظ می کند. اگر ارمنستان و جمهوری آذربایجان همکاری خود را با ساختارهای سازمان همکاری شانگهای گسترش دهند و قصد دارند در میان مدت به این سازمان بپیوندند، انگیزه آنها نیز حفظ تعادل همکاری های منطقه ای است.
وی گفت: برای همه روشن است که یک نظام دوقطبی دوباره در جهان شروع به کار خواهد کرد و کشورها نمی خواهند از این روند دور بمانند و تمایل دارند به سازمان های منطقه ای و فرامنطقه ای بپیوندند. این به آنها اجازه می دهد تا از تحریم ها و حملات مسلحانه ابرقدرت ها محافظت شوند.
پس از پیوستن هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای، سایر کشورها نیز توجه خود را به عضویت در این سازمان جلب کردند. و از سال گذشته روال پذیرش ایران در سازمان آغاز شد. امسال در اجلاس سمرقند، ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد. همچنین بلاروس نیز از هم اکنون اقداماتی را برای پیوستن به این سازمان آغاز کرده است.
رشید علی اف، دبیرکل سابق سازمان همکاری شانگهای به آسیا پلاس گفت: دلایل زیادی برای جذب سازمان همکاری شانگهای وجود دارد. بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی، سازمان همکاری شانگهای را به عنوان مرکز به سرعت در حال تکامل دنیای چندقطبی می دانند که قادر به مقاومت فعالانه در برابر خطرات جهانی و منطقه ای است.
ثالثاً تقویت مواضع کشورهای بزرگ در سازمان. سایر کشورهایی که قصد گسترش همکاری با سازمان را دارند و می خواهند به عضویت آن درآیند دارای ویژگی های زیر هستند: جایگاه محدودی در عرصه بین المللی دارند، مشروعیت دولت هایشان زیر سوال است\xa0 یا همکاری می کنند. \xa0
افزایش وزن سازمان همکاری شانگهای در امور جهانی نیز به نفع اقتدار سازمان است، از جمله از طریق ایجاد مشارکت های قوی با سازمان ملل متحد، با ساختارهای تخصصی آن و سایر سازمان های بین المللی.
وی افزود: نه رویارویی و نه دشمن تراشی، بلکه یک منافع مشترک برای حل مشترک مشکلات حاد زمان ما بوجود می اورد، سازمان همکاری شانگهای قدرت آن\xa0 صرف نظر از اندازه، پتانسیل نظامی و اقتصادی، برابری و وحدت کشورهای عضو آن است.
«شیرعلی ریزیون»، کارشناس علوم سیاسی نیز گفت:\xa0\xa0انگیزه اصلی کشورها از گسترش همکاری با ساختارهای سازمان همکاری شانگهای و احتمال عضویت کامل در سازمان را می توان به شرح زیر ارزیابی کرد:
علی اف اظهار داشت: همه اینها، از جمله رویه تصمیم گیری صرفاً بر اساس اجماع، برای سایر کشورها بسیار جذاب است، زیرا مظهر نگرش جدیدی به روابط بین الملل مبتنی بر "روح شانگهای" است. با این حال، سازمان همکاری شانگهای که نه یک بلوک نظامی-سیاسی و نه یک اتحادیه اقتصادی است، مردم را با آرمان ها و اصول خود جذب می کند.
لازم به ذکر است که کشورها بلافاصله به این سازمان نمی پیوندند و هر کشور برای پذیرش باید سه مرحله را طی کند. در عین حال، یک محدودیت دیگر وجود دارد - کشوری که تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد، حق پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را ندارد.
عبدالغانی ممدزی اف، کارشناس سیاسی\xa0هم اظهار داشت:\xa0 در سال های اخیر تغییرات عمده ای در جهان رخ داده است. برتری مطلق غرب در حال از بین رفتن است، بسیاری هستند که می خواهند نه تنها به سازمان همکاری شانگهای، بلکه به بریکس، این دو سازمان غیر غربی نیز بپیوندند.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان نظامی نیست. با این حال، تحت نظارت کشورهایی مانند چین، هند و روسیه قطعاً مزایای خاصی را برای اعضای سازمان به ارمغان می آورد.