آیا هوش مصنوعی تست کاربر را کشته است؟

آیا هوش مصنوعی تست کاربر را کشته است؟

سایمون استرن.

08 مه 2024

طراحان وب از تست کاربر برای ارزیابی عملکرد وب سایت و UX کلی (تجربه کاربر) استفاده می کنند. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری بازخورد استفاده می‌شود، اما همه آنها به مشاهده نحوه تعامل کاربران با UI (رابط کاربری) خلاصه می‌شوند.

آیا هوش مصنوعی تست کاربر را کشته است؟

هدف اولیه از تست کاربر، کشف مشکلات است تا بتوان آنها را قبل از تاثیر بر UX برطرف کرد. تست کاربر حتی می‌تواند یک وب‌سایت را با باز کردن مناطقی برای بهبود که تیم طراحی به آن فکر نکرده‌اند، بهبود بخشد.

تست کاربر ارزشمندتر است، داده های بیشتری برای تجزیه و تحلیل وجود دارد. و چه چیزی می دانیم که در تجزیه و تحلیل سریع حجم زیادی از داده ها خوب است؟ بله، هوش مصنوعی (هوش مصنوعی).

هوش مصنوعی صنعت تست کاربر را متحول کرده است و بسیاری از تکنیک‌های تست را غیرفعال کرده است.

چگونه به اینجا رسیدیم

آزمایش کاربر از بدو تولد وب همانطور که ما می شناسیم آغاز شد. در ابتدا تمرکز به طور کامل بر روی قابلیت استفاده اولیه بود. طراحان نمی‌توانستند به تجربه خود بازگردند، زیرا هیچ تجربه‌ای نداشتند، بنابراین آزمایش کاربر برای اطمینان از کارکرد وب‌سایت‌ها حیاتی بود. در آن زمان ابزارها و تکنیک ها بسیار ابتدایی بودند. اغلب اوقات آزمایش کاربر شامل تماشای تلاش کاربر برای انجام یک کار و یادداشت برداری است.

در دهه 2000، زمانی که شرکت‌ها متوجه مزایای مالی وب‌سایت‌ها شدند، توسعه وب افزایش یافت. آزمایش یک گروه کاربری جامع‌تر از مادر و کارن در پذیرش، حیاتی شد – آزمایش قابلیت استفاده از راه دور برای افزایش تعداد کاربران بالقوه ظاهر شد.

تقریباً همزمان با آزمایش کاربر از راه دور، تجزیه و تحلیل وب سایت وارد شد. به طور دقیق، تجزیه و تحلیل ها ابزارهای آزمایش نیستند، اما زمانی که همراه با تجزیه و تحلیل های تست از راه دور استفاده می شوند، بینش خوبی در مورد نحوه واکنش کاربران به وب سایت ها به ما می دهند.

صنعت تست کاربر وارد یک مسابقه تسلیحاتی شد، زمانی که هر شرکتی که آزمایش ارائه می کرد سعی می کرد از رقبای خود پیشی بگیرد. ردیابی چشم، تست A/B، نقشه های حرارتی، آزمایشگرهای انسانی پولی، و رویکردهای ترکیبی همگی برای جزئیات کارت اعتباری طراحان وب رقابت می کنند. اما مهم نیست که چقدر ابزارها پیچیده هستند، هیچ چیز صنعت تست کاربر را برای تأثیر هوش مصنوعی آماده نکرده است.

هوش مصنوعی بینش عمیق تر و غنی تری در مورد رفتار کاربر ارائه می دهد. هوش مصنوعی جمع آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش داده ها را خودکار می کند. در برخی موارد هوش مصنوعی حتی قادر است نتایج آزمایش کاربر را بدون انجام آزمایش های واقعی به طور قابل اعتماد پیش بینی کند.

آیا هنوز به تست کاربر نیاز داریم؟

نیاز به تست کاربر کاهش نیافته است. در هر صورت، اکنون مهم‌تر است که بینش‌های آزمایشی تقویت‌شده با هوش مصنوعی برای همه در دسترس است. تعدادی از مزایای تست کاربر وجود دارد که هوش مصنوعی آنها را کاهش نداده است:

  • رفع مشکلات زودهنگام: تست کاربر به طراحان اجازه می دهد تا مشکلات را در مراحل اولیه برطرف کنند. شاید حتی قبل از ایجاد نمونه اولیه، این باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود و از طراحی مجدد پرهزینه در مسیر جلوگیری می کند.
  • اعتبار سنجی طراحی: آزمایش کاربر، اختلافات یا عدم تصمیم گیری در تیم طراحی را برطرف می کند. تست کاربر به جای تصمیم گیری ذهنی، به طراحان اجازه می دهد تا بر اساس ترجیح کاربر تصمیم بگیرند.
  • انتخاب ویژگی: تست کاربر به طراحان کمک می کند تا اولویت بندی کنند که کدام ویژگی ها و عملکردها باید در یک طرح گنجانده شوند.

وجه مشترک هر یک از این مزایا این است که در مراحل اولیه طراحی ظاهر می شوند. آزمایش‌های سنتی کاربر معمولاً در پایان فرآیند زمانی که یک نمونه اولیه کار می‌کرد، اتفاق می‌افتد، و بنابراین چیزی برای آزمایش برای کاربران. آن مرحله تا حد زیادی توسط هوش مصنوعی جایگزین شده است. در نتیجه، صنعت تمرکز خود را به نقطه‌ای در فرآیند تغییر داده است که هوش مصنوعی قادر به آزمایش آن نیست.

البته تست کاربر هنوز در یک پروژه وب سایت حیاتی است. وب سایت هایی با تست کاربر کامل تر، عملکرد بهتری دارند. اما فشار ناشی از هوش مصنوعی به این معنی است که بسیاری از این آزمایش‌ها اکنون در مراحل اولیه انجام می‌شوند.

هوش مصنوعی در تست کاربر

یافتن حوزه ای از تلاش انسان که تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار نگرفته باشد کمیاب است و آزمایش کاربر نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که هوش مصنوعی در جمع‌آوری و سازمان‌دهی داده‌ها فوق‌العاده است، می‌تواند تعداد بیشتری از کلیک‌ها، اسکرول‌ها و تعاملات را نسبت به یک انسان کنترل کند.

ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به سرعت مقادیر زیادی از داده ها را برای شناسایی الگوها و روندها تجزیه و تحلیل کنند. طراحان می توانند پاسخ هر سوالی را در چند ثانیه به جای هفته ها داشته باشند. علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی می توانند داده ها را به سرعت تغییر دهند تا ذینفعان بتوانند به راحتی یافته ها را درک کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

هوش مصنوعی همچنین در تشخیص روندهایی که یک تحلیلگر انسانی ممکن است از دست بدهد عالی است. قادر به تشخیص روندهای ظریفی است که بینش عمیق تری در مورد نحوه تعامل کاربران با یک وب سایت ارائه می دهد.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند رفتار کاربر را بر اساس داده‌های تاریخی پیش‌بینی کند و به آن اجازه می‌دهد در مورد مسائل و راه‌حل‌های بالقوه حدس بزند. این بدان معنی است که وب سایت هایی با ترافیک کمتر می توانند از گروه های آزمایشی بزرگ بهره مند شوند.

تست کاربر مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مقیاس پذیر است و به کسب و کارها این امکان را می دهد که آزمایش های گسترده ای را بدون افزایش متناسب در هزینه یا زمان انجام دهند. این مقیاس پذیری به ویژه برای پروژه های بزرگ یا وب سایت هایی با پایگاه های کاربری متنوع مفید است. راه‌حل‌های هوش مصنوعی مقیاس‌پذیر کیفیت و عملکرد ثابت را در بخش‌ها و مناطق مختلف تضمین می‌کنند.

از آنجایی که هوش مصنوعی در تست کاربر در چند سال آینده توسعه می یابد، می تواند داده ها را برای کمک به ایجاد تجربیات شخصی تر تطبیق دهد. همچنین برای تجزیه و تحلیل تفاوت های ظریف در تشخیص چهره و فرمان های صوتی مناسب تر است. همانطور که فناوری به تکامل خود ادامه می دهد، آزمایش هوش مصنوعی یک عنصر اساسی برای اطمینان از فراموش نشدن انسان ها خواهد بود.

نتیجه

تست کاربر یکی از جنبه‌های ضروری طراحی وب باقی می‌ماند و از روزهای اولیه بررسی‌های اولیه قابلیت استفاده تا روش‌های پیچیده امروزی با هوش مصنوعی تکامل یافته است. علیرغم تأثیر تحول آفرین هوش مصنوعی، هدف اصلی آزمایش کاربر – کشف مسائل و بهبود تجربه کاربر – تغییر نکرده است. هوش مصنوعی با جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی خودکار داده‌ها، ارائه بینش عمیق‌تر و پیش‌بینی رفتار کاربر، این فرآیند را بهبود بخشیده است. این ادغام به طراحان اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری را سریع و دقیق اتخاذ کنند.

هوش مصنوعی نه تنها نقش مهمی در تست کاربر ایفا خواهد کرد، بلکه اهمیت آن در طول زمان افزایش خواهد یافت. هوش مصنوعی صنعت تست کاربر را از بین نخواهد برد. برعکس، هوش مصنوعی آن را تقویت کرده است.

سایمون استرن

Simon Sterne نویسنده کارکنان WebdesignerDepot است. او به فناوری، وردپرس و همه چیز UX علاقه دارد. در اوقات فراغت از عکاسی لذت می برد.

منبع: https://www.webdesignerdepot.com/ai-user-testing/